مرکز مشاوره و پاسخگویی

۲۲ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۰۶

کیفیت روابط زناشویی

 

 

 

کیفیت روابط زناشویی به باورهای ارتباطی و خلاقیت هیجانی  همسران بستگی دارد.

کیفیت روابط زناشویی میان همسران مهمترین شاخص خانواده هایی است که  دارای عملکرد مطلوب هستند.

کیفیت روابط زناشویی دارای ابعاد گوناگون نظیر:

سازگاری ،رضایتمندی،شادمانی، انسجام وتعهد است .

 بالا بودن کیفیت روابط زناشویی که به معنای رضایتمندی از رابطه زوجین  است،در ویژگیهای عینی  هردو طرف باید دیده شود که توام با همراهی، همدلی،ارتباط موثر و فقدان تعارض  متجلی می شود که بیانگر  رابطه سازگارانه است.

 

تحقیقات نشان می دهد که یکی از مهمترین عوامل مشکل ساز در روابط همسران عدم درک متقابل است.در واقع زمانی که نوع ادراک و قضاوت درباره رفتار یکدیگر همراه با بد گمانی وعدم اعتماد شکل بگیرد، اختلال درفهم متقابل رخ داده است در اینگونه موارد از عبارت "ما،یکدیگر را درک نمی کنیم استفاده می شود" و باور های غیر منطقی که مولد خلق پایین ، افسردگی ،اضطراب وسایر احساسات منفی است به ناسازگاری وعدم رضایت زناشویی ودرماندگی همسران  دامن می زنند. 

 

از آنجایی که هیجان یکی از ابعاد مهم تعاملات زناشویی است و می تواند عامل تفکیک کننده خوبی بین همسران درمانده وغیر درمانده به شمار آید .همسران می توانند با بهره گیری از خلاقیت هیجانی  انواع عواطف و هیجانات جدیدو سازگارانه را در خود به وجود آورند وپرورش بدهند. 

 

پاسخ های خلاقانه و سازگارانه یعنی نو آوری و توانایی در  ایجاد تغییر برای تبدیل هیجانهای منفی به هیجانهای مثبت که  نتیجه آن، رفع موانع ارتباطی ، اصلاح روابط زوجین  ، کاهش بار روانی سنگین حاکم بر فضای خانواده ، رضایتمندی ، شادمانی وافزایش کیفیت درروابط زناشویی  خواهد بود.

 




آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۸/۰۵/۲۲
آنوشا نیکوبخت

رابطه

روانشناسی

همسرداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی