مرکز مشاوره و پاسخگویی

 

 

 

۱۰ فرد سمی که باید به هر قیمتی از آنها دوری کنید

آدم‌های سمّی چه نشانه‌های دارند؟ از کجا بدانید که با یک فرد سمّی معاشرت می‌کنید؟ و اگر اینطور است، بایدها و نبایدها در این خصوص کدامند؟ سروکار داشتن با افراد سمّی اجتناب‌ناپذیر است.

آدم‌های سمّی همه جا حضور دارند. آنها نه‌ تنها زندگی‌تان را نابود می‌کنند و جلوی پیشرفت شما را می‌گیرند، بلکه می‌توانند شما را تا سطح خودشان پایین بیاورند و شما را نیز به یک فرد سمّی تبدیل کنند.

 

۱. شایعه‌ پردازها
شایعه‌پردازها از بدبختی دیگران لذت می‌برند. شاید در ابتدا سرک‌ کشیدن به لغزش‌های شخصی و حرفه‌ای دیگران مایه‌ی سرگرمی باشد، اما با گذشت زمان خسته‌کننده می‌شود و به شما احساس شرم می‌دهد و

۰ نظر ۱۷ مهر ۰۰ ، ۱۳:۳۱
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

۱۳ عادت کسانی که دلسوز خودشان هستند

۱.  هر روز جملات مثبت را با خود تکرار می‌کنند
سیستم فعال‌کنندۀ مشبک (RAS) بخشی از مغزمان است که باعث می‌شود کلماتی را که هرروز تکرار می‌کنیم، چه منفی و چه مثبت، به بخشی از هویت‌مان تبدیل شود. بنابراین، وقتی هر روز جمله‌ای مثبت به خودتان می‌گویید، به‌مرورِ زمان به بخشی از چیزی که هستید تبدیل می‌شود.
 مثلا می‌توانید با برخی از جملات زیر شروع کنید:

من با ارزش هستم
من موفق هستم.
مرا دوست دارند.
من از هر جهت بی‌نیازم.

 

۲. خودشان را می‌بخشند
 همیشه به یاد داشته باشید که خطاها بخشی از

۰ نظر ۰۴ مهر ۰۰ ، ۱۵:۰۴
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

روش های تخلیه روانی:


۱- رفتن به دل طبیعت و مشاهده زیبایی های طبیعی محیط اطراف که صرف همین دیدن، شنیدن، بوییدن و لمس کردن طبیعت باتمام وجود آثار فشارهای روانی را که ناهشیار بر ما تحمیل میکند را از بین برده و لااقل کاهش می دهد به ویژه مشاهده سبزه زارها و دیدن آب جاری وشنیدن آهنگ زیبای جریان طبیعی آب می تواند تخلیه روانی شگفتی را پدید آورده و آرامش روانی را به دنبال داشته باشد.

 

۲- استفاده از وسیله نقلیه و طی مسافت به شکلی که منقطع نباشد و طی مسیر پیوسته باشد چرا که چشم دایما درحال مشاهده مناظر جدید است و از یک منظره به منظره بعدی جهش می کند و فرصت

۰ نظر ۲۹ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۰۵
آنوشا نیکوبخت

 

 

 


در دعوای کودکان وظیفه بزرگتر ها چیست؟
دعوا، یکی از مزایای داشتن خواهر یا برادر در خانه است. چون چنین کودکی، قبل از ورود به جامعه، خواهر یا برادری داردکه با او اختلاف سلیقه و اختلاف نظر دارد و با درگیری هایی روبرو می شود که باید سعی کند آنها را حل کند. والدین باید به فرزندان خود اجازه رویارویی با چنین مشکلاتی را بدهند...


این کار آنها را برای آینده آماده می کند. اگر دعوا یا بحث میان کودکان، کلامی بود، بهتر است دخالت نکنید و به هیچ وجه نقش قاضی را در این میان بازی نکنید. مثلا عده ای همیشه به فرزند کوچک تر می گویند که: «تو باید به برادر یا خواهر بزرگ تر خود احترام بگذاری.» یا به فرزند بزرگ تر می گویند که: «تو باید رعایت کنی، هر چه باشد تو بزرگ تر هستی.» با این کار، کودک نسبت به والدین خود احساس منفی ای پیدا می کند. اگر جنگ و دعوای کودکان، به زدو خورد کشیده شد، قبل از آسیب رساندن به خودشان یا وسایل، آنها را از هم جدا کنید. بهتر است هر کدام از آنها

۰ نظر ۲۲ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۰۵
آنوشا نیکوبخت

 

 

آدم‌‌ها چگونه مطمئن می‌‌شوند که می‌‌خواهند بچه‌‌دار شوند یا نه؟

تصمیم به بچه‌‌دارنشدن برای زنان به ‌‌معنای آزادی برای کار بود و برای مردان به ‌‌معنای آزادی از کار.


این روزها بچه‌‌دارشدن دیگر چندان بدیهی و بی‌‌تردید به نظر نمی‌‌آید. نیازهای اولیه‌‌ای که در گذشته فقط با بچه تأمین می‌‌شد حالا با انواع و اقسام سرگرمی‌‌ها و مشغولیت‌‌ها جبران می‌‌شود. حتی کسانی که اوایل زندگی می‌‌خواهند بچه‌‌دار شوند، با سپری‌‌شدن چند سال، فکر آن را از سر به در می‌‌کنند. عده‌‌ای آن را نوعی بیگاری و زحمت نابجا می‌‌دانند، حال‌‌آنکه برخی در فرزندِ آینده‌‌شان به‌‌ دنبال عشقی نامشروط می‌‌گردند. افراد واقعاً چه مراحلی را می‌‌گذرانند تا تصمیم به بچه‌‌دارشدن بگیرند؟

۰ نظر ۲۸ مرداد ۰۰ ، ۱۷:۲۵
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

 

ای کاش این پندها را قبل از ازدواج می دانستم!

 

ازدواج مثل دانه‌های برف است که هیچ‌ یک شبیه به دیگری نیست. برای دانستن چیزهایی که شما قبل از ازدواج موفق به آن نیاز دارید، شاید بهترین راه این باشد که از افرادی که ازدواج ‌کرده‌اند مشاوره بگیرید و از آن‌ها بپرسید چه چیزهایی آرزو می‌کردند قبل از ازدواج می‌دانستند. در اینجا ما برخی از این توصیه‌ها اشاره می‌کنیم:

به چیزهای کوچک زندگی در ازدواج اهمیت دهید

عشق در ازدواج به معنی هرروز گل به هم هدیه دادن و حرف‌های زیبا گفتن به همسر نیست. کارهای کوچکی مثل اتو کردن لباس‌های همسر بدون غر زدن، وقت گذاشتن با کودک و فرزندان به‌منظور اینکه همسرتان به کارهای شخصی خود بپردازد، شستن ظروف منزل حتی اگر این بار نوبت همسر شما باشد ولی برای او کاری پیش‌آمده باشد، همگی کارهای کوچکی است که عشق را به زندگی شما به ارمغان می‌آورد.

 

خودشناسی قبل از ازدواج

ای‌ کاش قبل از ازدواج برنامه و هدف زندگی خود را تعیین می‌کردم. در دوران قبل از ازدواج افراد فرصت زیادی برای

۰ نظر ۲۰ مرداد ۰۰ ، ۲۰:۳۴
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

چطور رضایت والدین را برای ازدواج جلب کنیم؟
 

ازدواج در ایران به معنی پیوند دو نفر نیست، بلکه به معنی ۱۰، ۲۰ یا حتی ۵۰ نفر است! شما با ازدواجتان دو خانواده (و در برخی مناطق کشور دو طایفه) را به هم پیوند می زنید و به همین دلیل، خانواده سهم بزرگی در انتخاب و زندگی آینده دارد. آنقدر که اگر پدر و مادر مخالف ازدواج شما باشند، سایه این مخالفت همواره بر سر زندگی شما خواهد بود. پس چگونه والدین را راضی کنیم ؟
 
۱. اول از همه بگوییم که تهدید و پرخاشگری و جنگ و دعوا به هیچ نتیجه ای نمی رسد و فقط آتش معرکه را بیشتر می کند. بنابراین از فکر قهرمان بازی بیرون بیایید و بیشتر تلاش کنید در سکوت و آرامش ماجرا را پیش ببرید.
 
۲. با والدین تان صحبت کنید. در شرایطی آرام و منطقی و هر از چند گاهی

۰ نظر ۱۱ مرداد ۰۰ ، ۱۶:۲۳
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

شش علامت که نشان می دهد رابطه به ازدواج منجر نمی شود یا ازدواج از هم می پاشد :

۱- رابطه ای که در آن عشق یک طرفه است :
اگر میزان علاقه و انرژی ای که یکی برای رابطه می گذارد به طرز چشمگیر بیشتر از طرف مقابل است ؛امکان اینکه هردو در رابطه دچار ناکامی شوند زیاد است.
رابطه ای که حالت متعادل دارد و دو طرف تقریبا به یک اندازه به آن علاقه دارند و سرمایه گذاری (مادی و معنوی) نسبتا یکسانی در رابطه شان می کنند دوام بیشتری دارد
روابطی که در آن زن و مرد با هم تناسب کافی ندارند و یکی از آنها از جهتی مثل : زیبایی؛ شغل؛ خانواده ؛مدرک تحصیلی؛ سن ؛ وضعیت اقتصادی و... موقعیت بسیار بالاتری نسبت به دیگری دارد در حالت عدم تعادلند و آینده خوبی برایشان پیش بینی نمی شود.

 

۲- رابطه ای که در آن یکی از طرفین یا هر دو به خاطر دیگری تغییر زیادی کرده اند :

۰ نظر ۲۵ تیر ۰۰ ، ۱۹:۰۱
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

لیست مواد غذایی مناسب برای هوش:
۱. اسید فولیک:
الف) کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی شود و می‌تواند ضریب هوشی کودک را کاهش دهد.
ب) در تکامل سیستم عصبی نقش به‌سزایی دارند. ج) مواد غذایی مانند انواع گوشتها ( مخصوصا بوقلمون ) ، جگر ، عدس ، زرده تخم مرغ، اسفناج ، کشمش و آلوی خشک سرشار از آهن می باشند و بهتر است همزمان با مصرف آنها ، میوه ها و سبزیجاتی که ویتامین c دارند (مانند:پرتقال ، لیمو شیرین ، سبزی خوردن ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای و نارنگی ) و موادی که کلسیم دارند بیشتر مصرف شود تا جذب آهن بیشتر شود از طرف دیگر خوردن چای بعد غذا جزو عادات غلط است زیرا باعث می شود جذب آهن کمتر شود .


۲. آجیل:
به دلیل وجود روی

۰ نظر ۱۵ تیر ۰۰ ، ۱۶:۵۴
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

غذا خوردن خیلی از افراد را آرام می‌کند. بسیاری از پرخوری‌های عصبی هم نتیجه همین آرامش فردی است که بر اثر خوردن غذا به دست می‌آید. اما آیا تمام خوراکی‌ها به یک اندازه باعث شادی می‌شوند؟ شادی نتیجه آزاد شدن ماده‌ای به نام سروتونین در مغز است.
 
بعضی خوراکی‌ها به آزاد شدن سروتونین در مغز کمک بیشتری می‌کنند. با این خوراکی‌های شادی‌بخش آشنا شوید و با گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی خود، در 100 ساعت آینده شادابی بیشتر را تجربه کنید.

 

موز؛ هم انرژی، هم شادی
 
موز منبعی غنی از پتاسیم و منیزیم است. این 2 ماده شل‌کننده طبیعی عضلات و آرامبخش هستند. علاوه بر این موز حاوی ماده‌ای به نام آمنیو اسید تریپتوفان است. این ماده که در مغز به HTP 5 تبدیل می‌شود باعث افزایش تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود. این میوه انرژی زیادی هم در بدن تولید می‌کند.

۰ نظر ۰۵ تیر ۰۰ ، ۱۶:۱۰
آنوشا نیکوبخت