مرکز مشاوره و پاسخگویی

 

 

کافئین چگونه بر روی خلق و خو و سلامت روان شما تاثیر می گذارد؟
در این مقاله، تاثیر کافئین روی خلق و خو و سلامت روان انسان و همچنین اثر کافئین بر مشکلات مختلف روان بررسی شده است.

مقدمه

کافئین یک ماده خوراکی با منشا گیاهی است. این ماده می تواند اثرات مختلفی روی خلق و خو و سلامت روان انسان داشته باشد. کافئین در مواد زیادی مانند قهوه، چای، نوشیدنی انرژی زا و نوشابه های کولا یافت می شود.

کافئین می تواند به عنوان یک محرک عمل کند و بیداری، انرژی و عملکرد شناختی شما را افزایش دهد. با این وجود کافئین می تواند اثرات منفی هم داشته باشد. این اثرات شامل اضطراب، بی خوابی، عصبانیت و وابستگی هستند.

در این مقاله، تاثیر کافئین روی خلق و خو و سلامت روان انسان و همچنین اثر کافئین بر مشکلات مختلف روان بررسی شده است. علاوه بر این در انتهای مقاله عواملی که عملکرد کافئین را تغییر می دهند آورده شده است.


کافئین چگونه بر مغز تاثیر می گذارد؟

این ماده شیمیایی می تواند از سد خونی مغز عبور کرده و روی فعالیت نوروترانسمیترها که پیام رسان های شیمیایی مغز و تنظیم کننده ی عملکرد مغز هستند تاثیر بگذارد.

کافئین عمدتا با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین عمل می کند. آدنوزین مسئول ایجاد حس خواب آلودگی و آرامش در مغز است. این ماده همچنین با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین، می تواند سطح سایر نوروترانسمیترها، مانند دوپامین، نوراپینفرین و سروتونین، که بر خلق و خو، انگیزه و مکانیزم پاداش تاثیر گذار هستند را افزایش دهد.


کافئین چگونه بر خلق و خو تاثیر می گذارد؟

کافئین می تواند اثرات مثبت و منفی متفاوتی روی خلق و خو داشته باشد. بسته به دوز، زمان و تفاوت های فردی این اثرات از فرد به فرد دیگر متفاوت است.

 

برخی از اثرات ممکن عبارتند از:


اثر کافئین بر هوشیاری و انرژی

کافئین می تواند هوشیاری و انرژی را با تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش فشار خون، ضربان قلب و تنفس بهبود بخشد. کافئین همچنین می تواند عملکردهای شناختی مانند توجه، حافظه و زمان واکنش، را بهبود دهد.


اثر کافئین بر اضطراب و استرس

کافئین می تواند با فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک، که مسئول پاسخ فرار و مبارزه است، باعث ایجاد اضطراب و استرس شود.

کافئین همچنین می تواند سطح کورتیزول که یک هورمون استرس است را افزایش دهد و سطح گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که یک نوروترانسمیتر آرام بخش است را کاهش دهد.

این ماده می تواند علائم اختلالات اضطرابی، مانند اختلال پانیک، اضطراب اجتماعی و اضطراب عمومی را بدتر کند.


اثر کافئین بر خوشحالی و لذت

کافئین می تواند خوشحالی و دریافت لذت را با افزایش سطح دوپامین که یک پیام رسان عصبی مرتبط با پاداش و انگیزه است افزایش دهد.

این ماده همچنین می تواند سیستم اپیوئید را فعال کند. این سیستم در تسکین درد و شادی دخیل است. کافئین همچنین می تواند اثرات داروهای ضد افسردگی، مانند مهار کننده های باز جذب سروتونین (SSRI) را تقویت کند.


اثر کافئین بر عصبانیت و خشم

کافئین می تواند عصبانیت و خشم را با کاهش آستانه برانگیختگی عاطفی و افزایش حساسیت به محرک های منفی تشدید کند.

این ماده می تواند تنظیم احساسات و بیان همدلی را مختل کند. کافئین علاوه بر موارد ذکر شده می تواند در برخی افراد باعث تحریک تهاجم و خشونت شود.

@psychomod

اثر کافئین بر افسردگی

اثرات محافظتی در برابر افسردگی در کافئین مشاهده شده است. این موضوع با افزایش سطح سروتونین توسط این ماده مرتبط است.

کافئین همچنین می تواند خطر خودکشی را با افزایش احساس سلامتی و خوش بینی کاهش دهد. از سوی یگر این ماده می تواند افسردگی را تحت شرایط خاصی بدتر کند.

در صورت مصرف غیر اصولی و بیش از حد قهوه، چای و مواد حاوی کافئین با مختل شدن کیفیت و مقدار خواب به سلامت روان انسان آسیب می رسد. همچنین در صورت اعتیاد به این مواد با قطع مصرف آنها علائم افسردگی تشدید خواهند شد.


اثر کافئین بر اختلال دو قطبی

کافئین اثر پیچیده ای روی اختلال دو قطبی دارد. دوره های منیاکی (شیدایی) می توانند با افزایش سطح دوپامین و نوراپینفرین به وسیله این ماده شروع یا تشدید شوند.

کافئین همچنین می تواند با داروهای پایدار کننده خلق، مانند لیتیوم و والپروات، تداخل کند و متابولیسم و دفع آنها را افزایش دهد.

با این وجود قهوه و مواد حاوی کافئین می توانند علائم افسردگی اختلال دو قطبی را با افزایش سطح سروتونین و تقویت اثرات داروهای ضدافسردگی بهبود بخشد.


اثر کافئین بر اسکیزوفرنی

کافئین ممکن است اثرات منفی روی علائم اسکیزوفرنی داشته باشد. گلوتامات که یک پیام رسان عصبی است که در یادگیری و حافظه دخیل است و همچنین ممکن است بر روان پریشی و هالوسیناسیون تاثیر داشته باشد، کافئین با تغییر میزان این نوروترانسمیتر می تواند اثرات مخربی بر بیماران اسکیزوفرنی داشته باشد.

کافئین همچنین می تواند سطح GABA را کاهش دهد و باعث اثرات منفی روی بیماران اسکیزوفرنی شود. کافئین همچنین می تواند با داروهای ضد روان پریشی، مانند کلوزاپین و ریسپریدون، تداخل کند و متابولیسم و دفع آنها را افزایش دهد.


عواملی که تاثیر کافئین را تحت الشعاع قرار می دهند

اثرات کافئین روی خلق و خو و سلامت روان می تواند به چندین عامل مانند ژنتیک، سن، جنسیت و سبک زندگی، بستگی داشته باشد.

 

برخی از این عوامل عبارتند از:


تاثیر ژنتیک بر عملکرد کافئین

 تفاوت ژنیکی میان افراد بر متابولیسم و عملکرد کافئین در بدن تاثیرگذار است.

برای مثال، در بین افراد مختلف ممکن است نسخه های متفاوتی از آنزیم دفع و متابولیسم کافئین وجود داشته باشد و این موضوع بر نیمه عمر کافئین در بدن انسان اثر می گذارد. همچنین برخی از افراد نسخه های متفاوتی از ژن هایی دارند که بر تاثیر کافئین بر مغز موثر است و ممکن است باعث حساسیت یا عدم حساسیت به کافئین شود.


تاثیر سن بر عملکرد کافئین

شدت اثر کافئین می تواند با افزایش سن تغییر کند. برای مثال، کودکان و نوجوانان ممکن است به کافئین حساس تر باشند، زیرا مغز آنها در حال توسعه است و گیرنده های آدنوزین آنها به طور کامل بالغ نشده اند. سالمندان نیز ممکن است به دلیل متابولیسم کند تر به کافئین حساس تر باشند.


تاثیر جنسیت بر عملکرد کافئین

اثرات کافئین می تواند بین مردان و زنان متفاوت باشد. مردان و زن ها ویژگی های هورمونی و فیزیولوژیکی متفاوتی دارند. برای مثال، زنان ممکن است کافئین را سریعتر از مردان متابولیزه کنند. همچنین سطح هورمون استروژن که کمک به تجزیه کافئین می کند در زنان بسیار بیشتر از مردان است. دوره های قائدگی نیز باعث می شود زن ها نسبت به مردان تجربه متفاوتی از مصرف کافئین داشته باشند.


تاثیر سبک زندگی بر عملکرد کافئین

تاثیرات کافئین با توجه به سبک زندگی و عادات افراد می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال تعداد دفعات مصرف این ماده بر عملکرد آن در بدن و حساسیت و وابستگی به آن موثر است.

همچنین زمان مصرف نوشیدنی کافئین دار مانند قهوه و چای نیز می تواند بر کیفیت و میزان خواب تاثیر بگذارد. مصرف همزمان کافئین و سایر مواد مانند نیکوتین و الکل و مواد مخدر بر نحوه تاثیرات این ماده در بدن تاثیر می گذارد.


سخن آخر

کافئین یک ماده پیچیده و قدرتمند با منشا گیاهی است که خوراکی های مختلفی از جمله قهوه و چای یافت می شود. این ماده می تواند اثرات مختلف و متضادی را بر خلق و خو و روان انسان بگذارد.

تاثیرات منفی و مثبت کافئین با توجه به میزان و زمان مصرف، تفاوت های فردی و بیماری های زمینه ای نمایان می شوند.

این ماده اثرات متفاوت و پیچیده ای بر مشکلات روانی با توجه به نوع و شدت بیماری دارد. پس مصرف متعادل و مدیریت شده کافئین بسیار مهم است. همچنین اگر بیماری زمینه ای یا نگرانی در رابطه با مصرف کافئین و مواد حاوی آن مانند چای و قهوه دارید بهتر است در مورد آن با متخصصین و پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۰۲/۱۱/۱۳
آنوشا نیکوبخت

استرس

اضطراب

تغذیه

رفتار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی