مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۱ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۱۹

مایندفولنس




بودن در لحظه حال (begin in present moment ) یا مایندفولنس ( به انگلیسی : mindfulness ) ، اصطلاحی در روان‌شناسی و علوم مشابه است، به معنی توجه کردنِ ارادی به زمان حال ، با کیفیتی از شفقت، کنجکاوی، و پذیرش.


درک مفهوم مایندفولنس:  مایندفولنس ریشه در عهد باستان دارد، و آن را، هم در فرهنگهای شرقی و هم در فرهنگهای غربی می توان یافت.


اصطلاح انگلیسی ،ترجمه لغت هندی باستان mindfulness یعنی آگاهی ، Sait است. Sait و ( attention ) توجه ، ( awareness ) آگاهی ( remembering ) به یاد آوری یا آگاهی : این جنبه ای از انسان بودن است که باعث می شود شما از تجربه های خود، آگاه باشید واز آن ها آنها خبر داشته باشید. بدون آگاهی، هیچ چیزی برایتان وجود نخواهد داشت.


توجه: توجه عبارت است از آگاهی متمرکز. آموزش مایندفولنس، توانایی شما را برای حفظ توجه  افزایش می دهد و خواهید توانست، هر جا و هرطور که اراده می کنید، توجه خود را متمرکز نگه دارید.


به یاد آوردن: این جنبه از مایندفولنس در بارهٔ این موضوع است: چگونه می توان همیشه به یادبیاورید که از لحظه ای به لحظهٔ دیگر، به تجربه های خود توجه کنید. افراد خیلی زود و آسان فراموش می کنند که مایندفول باشند. کلمهٔ remember از ریشهٔ لاتین re به معنای "دوباره" و memorai به معنای "آگاه بودن از چیزی" است. بنابراین، remembering به معنای دوباره آگاه شدن از چیزی است.



منبع : کتاب Mindfulness for Dummy


۹۴/۰۵/۱۱
آنوشا نیکوبخت

آگاهی

ذهن

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی