مرکز مشاوره و پاسخگویی




بازی هایی مخصوص کودکان در حمام


بازی شماره 1 : نقاشی حمامی


چیزهایی که لازم است آماده کنید:

1 ـ یک قاشق غذاخوری آرد ذرت

2 ـ یک قاشق غذاخوری پودر صابون یا پودرکف

3 ـ یکی دو قطره رنگ خوراکی (به تعداد رنگ‌هایی که دوست دارید)

4 ـ نصف قاشق چایخوری آب


همه این مواد را در ظرفی مناسب با هم ترکیب کرده و به‌هم بزنید. می‌توانید از پالت‌های آبرنگ برای نگهداری این رنگ‌های بی‌خطر خانگی استفاده کنید. حالا وقت آن رسیده که نقاشی را شروع کنید.


شما می‌توانید میزان غلظت رنگ‌هایی را که ساخته‌اید، با اضافه یا کم کردن آرد ذرت، آب یا صابون تنظیم کنید. ممکن است دوست داشته باشید که گاهی رنگ‌ها رقیق و روان باشند و گاهی اوقات چسبندگی بیشتری داشته باشند، هر طور که مایلید نسبت‌ها را تغییر دهید. می‌توانید به فرزند خود پیشنهاد بدهید که از بدن خودش یا دیوار‌های حمام به‌عنوان بوم نقاشی استفاده کند.


بازی شماره 2 : یک ترافیک اسفنجی


این بازی همزمان با سرگرم کردن کودکان، می‌تواند قوه تخیل آنها را با داستان‌پردازی درباره شکل‌هایی که ساخته‌اید، تقویت کند.

وسایل لازم: یک قیچی تیز و مقداری پارچه اسفنجی (ابری) یا فوم رنگی که در آشپزخانه‌ها (مثلا کاورهای ابری که برای پوشش طبقات کابینت استفاده می‌کنید) و نیز در کارتن برخی اسباب بازی‌ها یا لوازم خانگی به عنوان روکش یا ضربه گیر استفاده می‌شود.


کافی است از کودک خود بخواهید که روی کاغذ شکل‌هایی نظیر ماشین، اتوبوس، آدمک، درخت و خانه بکشد. او را راهنمایی کنید که شکل‌ها را به گونه‌ای حاشیه‌دار نقاشی کند تا بتوانید از آن به عنوان الگوی برش استفاده کنید. الگوهای کاغذی را برش دهید. آنها را روی پارچه‌های اسفنجی (فوم‌ها) قرار داده و دور تا دور آن را ببرید.


خوبی استفاده از اسفنج‌ها این است که وقتی خیس می‌شوند، می‌توانید آنها را در یک صف پشت سر هم به دیوار‌های حمام یا روی کاشی‌ها بچسبانید و به یک بوم نقاشی جالب تبدیل کنید و با جابه‌جا کردن شکل‌های اسفنجی، صحنه‌های خلاقانه از ترافیک بسازید. حالا همه چیز آماده است که از کودک خود بخواهید درباره این شکل‌ها داستان‌سرایی کند. مثلا «دخترک از خانه بیرون می‌رود و با مادرش خداحافظی می‌کند تا سوار اتوبوس مدرسه بشود و…»


می‌توانید از فوم‌ها با تنوع رنگی بیشتری استفاده کنید و به‌جای ایده ترافیک اسفنجی، اشکال مرتبط با حروف و اعداد، حیوانات و حتی اعضای بدن ساخته و نام آنها را به کودک خود بیاموزید.


بازی شماره 3 : تَشتک و کف

یکی از جاهایی که می‌توانید از در بطرهای خالی آب معدنی یا نوشابه و… استفاده کنید، حمام است. در گذشته به در فلزی بطری‌های نوشابه تشتک می‌گفتند و اینجا هم ترجیح می‌دهم از این کلمه استفاده کنم. در بطری‌های پلاستیکی هم درست مانند تشت‌های کوچک است.


بهتر است از تشتک‌هایی با رنگ‌های متفاوت استفاده کنید تا جذابیت بیشتری برای کودکان داشته باشد.

کودک خود را آزاد بگذارید تا تخیلاتش را بروز دهد، مثلا ممکن است که در‌های بطری را با کف و خیالی‌اش حباب حمام پر کرده و به عنوان ظرف‌های پذیرایی از مهمانان خیالی‌اش استفاده کند.


اگر کمی صبر کنید، خواهید دید که تشتک‌ها به کاشی‌های خیس و مرطوب حمام می‌چسبند و به این ترتیب می‌توانید شکل‌های گوناگونی روی دیوار حمام درست کنید. راه دیگر این است که این تشتک‌های پلاستیکی را در وان یا لگن پر از آب بریزید، می‌بینید که شناور خواهند ماند، درست مانند تعداد زیادی قایق رنگارنگ!


فواید بازی تشتک و کف :


1 ـ تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی کودکان

2 ـ تشویق قوه تخیل و خلاقیت

3 ـ آموختن و درک مفهوم شناوری و غرق شدن

4 ـ‌ تقویت ساخت الگوهای خلاقانه

5 ـ تقویت زبان ـ از طریق ساخت حروف و کلمات جدید با بطری‌ها

6 ـ افزایش عزت نفس کودکان ـ از آنجا که کودک در این بازی کاملا مختار و آزاد عمل کرده و مجبور نیست قاعده خاصی را رعایت کند، نسبت به تغییر و آزمایش چیز‌های جدید احساس امنیت می‌کند.

۹۴/۰۵/۲۵
آنوشا نیکوبخت

بازی

روانشناسی

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی