مرکز مشاوره و پاسخگویی




ﺩﺳﺘﻮ ﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ  .....

ﺍﻏﻠﺐ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﻬﺎ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﯽ ﺍﻋﺘﻨﺎﺳﺖ . ﻣﺜﻼ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﺪ ” ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﺭﺍﺧﺎﻣﻮﺵ ﮐﻦ ” ﯾﺎ ” ﺩﯾﮕﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﺑﺴﻪ“ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﻭﺑﻪ ﮐﺎﺭﻗﺒﻠﯿﺶ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺯﺩﺳﺘﻮﺭ ﺷﻤﺎﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﻤﯿﮑﻨﺪ.


ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮐﺘﺎﻥ ﻗﺼﺪ ﻟﺠﺒﺎﺯﯼ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﺘﺎﻥ ﺍﻫﻤﯿﺘﯽ ﻗﺎﯾﻞ ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﻣﺎ ﺁﯾﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻓﮑﺮﮐﺮﺩﻩﺍﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﺤﻮﻩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻧﺘﺎﻥ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﻫﯿﺪ؟


ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﺎﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺕ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﯾﺎﻏﯿﺮ ﻣﻮﺛﺮ آﺷﻨﺎ ﺷﻮﯾﻢ :


1 - ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻣﺒﻬﻢ :

ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻭﺍﺿﺢ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭﺩﻗﯿﻘﺎ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﻧﻤﯿﮕﻮﯾﻨﺪ ﭼﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ : ﻣﺜﻼ“ﺑﭽﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺎﺵ“ﻭ ...


2 - ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺯﻧﺠﯿﺮﻭﺍﺭ :

ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭﺩﺭﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ.ﺩﺭﺍﯾﻨﺤﺎﻟﺖ ﭼﻮﻥ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻫﻨﻮﺯ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺗﻮﺍﻧﺎیی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﺍﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺩ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺁﻧﻄﻮﺭﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ ﻣﺜﻼ“ ﺍﺗﺎﻗﺖ ﺭﺍﺗﻤﯿﺰ ﮐﻦ . ﺩﺳﺘﻬﺎیت ﺭﺍﺑﺸﻮﯼ . ﻏﺬﺍﯾﺖ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭ ﺑﻌﺪ ﻫﻢ ﺯﻭﺩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﻮ ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ“


3 - ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺳﻮﺍﻟﯽ :

ﺩﺭﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﺯ ﮐﻮﺩﮎ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺪﻫﺪ . ﺩﺭﻭﺍﻗﻊ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎّ ﺩﺳﺘﻮﺭﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺷﮏ ﻭ ﺗﺮﺩﯾﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ

ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻣﺜﻼ ”ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﮐﻨﯽ ﻭ ﺑﺨﻮﺍﺑﯽ؟ ﺧﯿﻠﯽ ﺩﯾﺮﻭﻗﺘﻪ ....


4 - ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺁﻥ ﺣﺎﻟﺖ ﭼﻬﺮﻩ ﻭﺣﺮﮐﺎﺕ ﺑﺪﻥ ﻣﺎﺑﺎﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﻼﻣﯽ ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻧﯿﺴﺖ :

ﻣﺜﻼ ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﻣﯿﺨﻨﺪﯾﻢ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ“ ﺗﻮ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﺯﺷﺖ ﺭﺍﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺪﺍﺩﯼ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﯾﮕﺮﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺑﮑﻨﯽ


5 - ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﻟﯿﻞ ﻭ ﻣﻨﻄﻖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭﺑﺎﮐﻮﺩﮎ ﺑﺤﺚ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﯿﺸﻮﺩ :

ﺗﻮﺿﯿﺤﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﺣﻮﺍﺱ ﮐﻮﺩﮎ ﺭﺍ ﺍﺯﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺻﻠﯽ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻣﯿﮑﻨﺪ“ ﺩﺳﺘﻬﺎﯾﺖ ﺭﺍﺑﺸﻮﺭ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻣﺮﯾﺾ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﮐﺘﺮ ﺑﺒﺮﯾﻢ ﻣﻤﮑﻨﻪ ﻧﯿﺎﺯﺑﻪ ﺑﺴﺘﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ...


ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻗﺎﻃﻌﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﻮﺛﺮﯼ ﺑﺘﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﺪﻫﯿﻢ ﻭﮐﻮﺩﮐﻤﺎﻥ آﻧﺮﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺎﺕ ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻋﻤﻞ ﮐﻨﯿﻢ :


1 - اﻭﻝ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺩﺭﺍﺑﺘﺪﺍ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺩ ﺟﻠﺐ ﮐﺮﺩﻩ ﻭﻗﺒﻞ ﺍﺯﺩﺳﺘﻮﺭﺩﺍﺩﻥ ﺑﺎ ﺍﻭﺗﻤﺎﺱ ﭼﺸﻤﯽ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﮐﻨﯿﺪ


2 - ﺑﺎ ﺻﺪﺍﯼ ﻗﺎﻃﻊ ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﺑﺎﮐﻮﺩﮎ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﻭﻟﯽ ﺧﺸﻦ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ


3 - ﺣﺮﮐﺎﺕ ﺑﺪﻥ ﻭﺣﺎﻟﺖ ﭼﻬﺮﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺩﺳﺘﻮﺭ ﮐﻼﻣﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﮐﻨﯿﺪ


4 - ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻧﺪﻫﯿﺪ ﻣﺜﻼ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍﺧﯿﻠﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﻭﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﺷﻤﺎ ﺑﺒﺮﺩﺍﺯﺩ


5 -  ﺍﺯﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺠﺎﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﺜﻼ ﺑﺠﺎﯼ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ“ﻓﺮﯾﺎﺩﻧﺰﻥ“ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ“ ﺁﺭﺍﻡ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻦ


6 -  ﺍﺯﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻭﺍﺿﺢ ﻭﮐﻮﺗﺎﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ“ ﺩﻧﺪﺍﻧﻬﺎﯾﺖ ﺭﺍﻣﺴﻮﺍﮎ ﮐﻦ


7 - ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﺯﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕﯼ ﮐﻪ ﺳﺎﺩﻩ ﺗﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻄﻤﯿﻨﯿﺪ ﮐﻮﺩﮎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯿﺪ


8 - ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻭﺍﺟﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻭﺗﺸﻮﯾﻖ ﮐﻨﯿﺪ.ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺩﮎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﺍﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ5 ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺁﻥ ﺭﺍﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺑﺎﺭﺗﮑﺮﺍﺭﮐﻨﯿﺪ


9 - ﺩﺭﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯﺗﮑﺮﺍﺭﺩﻭﻡ ﺍﺯﺁﻥ ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﮐﺮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﻨﺒﯿﻬﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺘﻮﺳﻞ ﺷﻮﯾﺪ


۹۴/۰۵/۲۹
آنوشا نیکوبخت

تربیتی

والدین

کودک

نظرات  (۱)

۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۱۳ چشم به راهم ...
استفاده کردیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی