مرکز مشاوره و پاسخگویی





یک مدل دیگر از تقسیم بندی اختلالات یادگیری : 

در بیشتر ملاکهای تشخیصی سه نوع اصلی مد نظر است اما انواع فرعی تر نیز وجود دارد.


1- خوانش پریشی :

نیمی از مبتلایان به اختلالات یادگیری به این نوع مبتلا هستند. قادر نیستند تا کلمات را حتی بصورت تک تک بخوانند یعنی نمی توانند صداها را به سمبول هایشان ربط دهند ابن افراد سابقه تاخیر در تکلم دارند.


2- اختلال شنیداری - زبانی :

با صدای کلمات مشکل دارند حروف شبیه به هم را اشتباه میکنند از اینرو بر حافظه سازی خود اتکا میکنند بر اساس شکل حرف یا کلمه صدایی را که در حافظه دارند میگویند خواندن آن ها بدون توجه به کوتاهی یا بلندی کلمه یا تعداد بخش هاست.


3- اختلال حرکتی - تنظیمی (مخچه):

در حرکات غیر ارادی کره چشم مشکل دارند و سبب تار شدن و ندیدن کلمه در یک پاراگراف و حذف آن میشود قادر به خواندن کلمات بصورت تکی هستند.


4- کنش پریشی نوشتاری - بیانی :

میتوانند در سکوت یا به اصطلاح در دل خود بخوانند اما با صدای بلند نه.  آنان با مشکلات حرکتی روبرو هستند و در تعادل مهارت های حرکتی توانایی تخمین زدن زمان و هماهنگ سازی ضعیف مشکل دارند. اما در هنر،  حل مسئله استدلال انتزاعی و توانایی های فضایی برتری نشان میدهند.


5- اختلال نوشتاری :

بیشتر از نظر مکانیکی مشکل دارند کلمات و حروف را می‌شناسند. اما وقتی کپی هم میکنند نوشتن شان صحیح نیست خیلی آرام می‌نویسند غلط زیاد دارند نقطه گذاری آنها غلط ونمی توانند عقاید خود را بصورت نوشتاری بیان کنند


6- ناتوانی در محاسبه :

در محاسبه و حساب کردن مشکل دارند و این مشکل ناشی از حافظه جهت یابی فضایی توجه زیاد به جزییات و سمبول سازی تجسمی است.  


7- اختلال محاسبه همراه با عدم حفظ توجه متوالی :

وقتی جمع یا تفریق می کنند علایم را درست می گذارند اما عمل اصلی را فراموش میکنند گاهی اعداد را موقع محاسبه حذف میکنند مشکل اصلی در حفظ توجه متوالی نسبت به عمل و محاسبه ای که مشغول به آن هستند.


8- اختلال محاسبه فضایی:

در تصور ذهنی و اعمال فضایی درک و به یاد سپاری جهت عمودی_ افقی مشکل دارند.  موقع جمع یا تفریق اعداد را درست زیر هم نمی نویسند.  


9- اختلال محاسبه تحولی :

در انتخاب راه حل ویا مخلوط کردن روشها مشکل دارند مثلا. در حل یک مسئله بجای جمع از تفریق استفاده میکنند.  این اختلال ناشی از یک تاخیر تحولی رشدی است.  


10- اختلال یادگیری شفاهی :

خیلی زود خواندن و الگوهای اعداد و حروف را یاد میگیرند اما در فهم آنچه شفاهی به آنها گفته میشود ناتوانند. از نظر هوش حافظه توانایی کلامی عملکرد خوبی دارند اما در تماس چشمی و مهارت اجتماعی ضعیف ممکن است با nld یا asd اشتباه تشخیص داده شوند.


11- اختلال پردازش شنیداری مرکزی :

قادر به شناسایی صدای اصلی از پس زمینه نیستند.


12- اختلال کنش پریشی اندیشه :

از روی طرح کپی میکنند اما خود انگیخته نمی توانند طرحی رسم کنند.


13- اختلال یادگیری غیر کلامی :

مشکل در درک و روابط غیر کلامی تعبیر و تفسیر غلط و نامناسب حرکات و اداهای دیگران ناتوانی در درک زبان بدن ناتوانی در برقراری تماس چشمی عدم تشخیص رعایت حریم افراد عدم همدردی همدلی با دیگران و... خیلی شبیه اختلال اسپرگر است.

۹۴/۰۷/۱۸
آنوشا نیکوبخت

اختلالات

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی