مرکز مشاوره و پاسخگویی

۲۶ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۳۹

عمه درمانی چیست ؟




عمه درمانی چیست ؟

"عمه درمانی" راشاید بتوان نام کالا یا برند یا حرفه ای نامید که هر کسی حتی بدون تحصیلات عالیه یا حتی با تحصیلات عالیه می تواند از طریق آن ارتزاق کند. در واقع امروز برند "عمه درمانی" بسیار سهل الوصول و در دسترس است کافی است اراده کنید تا چند تایی به تورتان بیفتد . اصولا هر برندی قابلیت فروش ندارد مگر در بازار ، خریدارانی داشته باشند خصوصا خریدارانی که امروزه دوست دارند همه چیز را هلو وار به گلوی خود بفرستند و هیچ تلاشی یا هزینه ای بابت آن نپردازند . خوب از قدیم و ندیم گفته اند : "هر چقدر پول بدی آش می خوری"!

همانطور که در جریان هستید دنیای مکانیزه امروز طوری تعبیه شده که ما خواسته یا ناخواسته به سمت ساندویچی و کنسروی شدن سوق پیدا می کنیم . البته ناگفته نماند که ارزان بودن هم شاید شرط مهمی برای انتخاب ما باشد ولی باز هم از قدیم و ندیم گفته اند : "هر گرانی بی حکمت نیست و هر ارزانی بی علت "!.

هدف من از این پراکنده گویی ها این است که بدانیم همانطور که اجناس تقلبی که البته ارزان تر از اصل نیز هستند در بازار زیاد یافت می شود . در همین راستا کسانی هم پیدا می شوند که به جای روان درمانی و علم روانشناسی اصیل ، "عمه درمانی" را قالب می کنند . برای تشخیص این دو کالا از یکدیگر نیاز است که به نکاتی توجه کنید :

روانشناسی بر مبنای تحقیقات علمی پایه ریزی شده در حالی که "عمه درمانی" بر اساس نظر یا تجربه شخصی شکل گرفته است . یک روانشناس هیچگاه در مورد سئوالی که از او می شود از جمله " به نظر من ..." استفاده نمی کند در حالی که "عمه درمانگر" از اینگونه جملات تا دلتان بخواهد استفاده می کند . تازه برای مشتری پسند تر کردن کالای خود از اینکه این روش را در زندگی شخصی خودش استفاده کرده نیز مدد می جوید . درست مانند زمانی که شما برای خرید کالایی به فروشگاهی می روید و فروشنده به شما می گوید که خودم هم در منزل از همین کالا استفاده می کنم !!!

تفاوت دیگری که روانشناس با "عمه درمانگر" دارد این است که روانشناس هیچ گاه یک نسخه را برای دو نفر تجویز نمی کند چرا که باید اول سیستم خانوادگی ، شغلی، رفاهی ، آموزشی ، اقتصادی ، خلقی و مولفه های بسیار دیگری را ارزیابی کند تا به شما کمک کند . از اینها گذشته چون مسئولیت کاری که شما انجام می دهید با خودتان است روانشناس معمولا به شما نمی گوید که چه بکن یا چه نکن ، بلکه موانعی که باعث شده شما در انتخاب یا تصمیمتان دچار شک و دو دلی شده اید را از سر راه شما بردارد تا شما خود به نتیجه برسید . یعنی معمولا روانشناس به شما "ماهی نمی هد بلکه ماهیگیری یاد می دهد" .

تفاوتهای بسیار دیگری بین این دو حرفه اصل و تقلبی نیز وجود دارد ولی در این مقاله شاید بیش از این نتوان به آن پرداخت البته باز هم از قدیم و ندیم گفته اند : " العاقل و فی اشاره ".

در انتها توصیه می کنم بجای پرداخت پول به "عمه درمانگر" ها که قرار است شما را یا نصیحت کنند یا راهکار های تکراری و کلیشه ای به شما بدهند به سراغ عمه های واقعی خودتان بروید چون حداقل آنها از شما پولی دریافت نمی کنند......!!!!!!


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۵/۱۱/۲۶
آنوشا نیکوبخت

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی