مرکز مشاوره و پاسخگویی

۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۲:۳۳

خطر تماشای تلویزیون برای کودک




تماشای تلویزیون برای کودکان نوپا آری یا نه؟

کودک زیر بیست ماه نباید پنج دقیقه هم به صفحه دیجیتالی مخصوصا تلویزیون خیره شود. از دو سالگی بین نیم تا یکساعت میتوانند تلویزیون تماشا کنند. بحث محتوای برنامه نیست بلکه حرکات سریع خط و نقطه و نور در تصاویر صفحات دیجیتالی بر سلولهای مغز اثر گذاشته و اثرات آن در سنین مدرسه مشخص میشود.

تحقیقات در موسسه پزشکی کودکان در امریکا (ای ای پی) نشان میدهد که تماشای تلویزیون در کودکی خطر ابتلای کودکان را به بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز در سالهای بعدی زندگی را افزایش میدهد. تحقیقات نشان میدهد این اسیب از سن ٧ سالگی قابل مشاهده است.

دکتر دیمیتری کریستاکسی با تحقیق روی ٢٠٠٠ کودک نشان داد که کودکان به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، ده درصد بیشتر مبتلا به بیش فعالی شده اند. 

طبق تحقیقات دکتر دیمیتری، حرکت سریع و نور و نقطه ها در صفحه دیجیتالی تلویزیون باعث تحریکات شدید و سریع مغز می شود و این تحریکات باعث صدمه به مغز کودک و عوارض بعد از آن مانند کمبود توجه کودک در کتاب خواندن و درس خواندن خواهد شد.


موسسه پزشکی کودکان توصیه می کند کودکان زیر دو سال به هیچ وجه تلویزیون تماشا نکنند.


دکتر دیوید هیل نویسنده و متخصص کودکان در کتاب والدین مثبت با توجه به تحقیقات انجام شده تماشای تلویزیون را برای کودکان زیر دو سال زیانبار توصیف میکند. دکتر هیل در کتاب خود به تشریح مراحل رشد مغز کودک را در سه سال اول و تاثیر زیانبار تلویزیون توضیح می دهد.

مغز کودکان دید سه بعدی را با نگاه به اجسام واقعی توسعه می دهند. در حالی که تلویزیو اجسام را دو بعدی و تخت به تصویر میکشد. 

محققان دانشگاه کورنل گزارش می دهند که رابطه اماری کافی بین تماشای تلویزیون در کودکان زیر سه سال و بیماری اوتیسم وجود دارد. این تحقیقات به این معنی نیست که دلیل ابتلا به اوتیسم پیدا شده است، اما تحقیقات نشان میدهد که تماشای تلویزیون میتواند باعث تحریک این بیماری در کودکی شود.


نظر پرفسور اسپاک در مورد تلویزیون و کودک و تاثیر آن در رشد تخیل و زبان دو تا سه ساله ها:

چیزی که به شدت توصیه می کنم از آن استفاده نکنید تلویزیون است . حتی با کیفیت ترین برنامه های تلویزیونی هم، تخیل کودک را محدود می سازند . چون تلویزیون همه کارها را خودش انجام می دهد و ضرورتی ندارد که کودک تلاشی بکند.


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۶/۰۲/۰۲
آنوشا نیکوبخت

والدین

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی