مرکز مشاوره و پاسخگویی




چگونه دست از کمال گرایی برداریم؟

با بخش زیاده‌خواه خود صلح کنید:

تمایل شما به بهترین شغل، بهترین خانواده و بهترین زندگی شاید به طور موقت رضایت شما را بالا ببرد، اما آیا واقعاً خوشبخت خواهید بود؟ خوب، چه باید بکنید؟ معیار‌هایتان را تغییر دهید. در ادامه به سه ویژگی شخصیت کمال گرا و ۱۰ استراتژی برای فرار از ذهنیتی سمج و کله‌شق اشاره شده است.


جویای برتری

اگر مطمئن هستید که در ایده‌پردازی برای موفقیت هرگز اشتباه نمی‌کنید، سخت در اشتباه هستید! این اشتباه برای هر فردی و در هر موقعیتی ممکن است پیش آید. پس این خود شما هستید که انتخاب می‌کنید، هرچند ممکن است تلاش برای دستیابی کامل به آن هدف به قیمت خودش تمام شود.


اگر ترس از اشتباه زمین گیرتان کرده است، ممکن است در زندگی خیلی ریسک نکنید. محل کار می‌تواند معدنی از انسان‌هایی با تمایلات کمال گرایانه باشد. نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند از چنین طرز تفکری فرار کنید.


 فیلترهای ذهنیتان را حذف نمایید

اغلب افراد کمال گرا با فیل‌تر کردن خبرهای خوب و تمرکز بر خبر‌های منفی، زندگی را به خود سخت می‌کنند. به این زودی از چیزهای خوب چشم پوشی نکنید و بدانید که بدون وجود فضایی برای پیشرفت، هیچ هدفی برای حرکت به سوی موفقیت نخواهید داشت. نقاط ضعفتان را شناسایی نمایید و آن‌ها را عیوبی ماندگار ندانید، بلکه فرصت‌هایی برای رشد شخصی و شغلیتان تلقی کنید.


 حتی انجام کار نادرست هم می تواند نتایج سودمندی داشته باشد

توانایی پذیرش و درس گرفتن از اشتباهات می‌تواند کمکتان کند تا دست از کمال گرایی بردارید. هزینه تعمیر آشپزخانه‌تان را کم برآورد کرده بودید؟ خوب حالا فهمیدید چقدر می‌شود و اشتباه کرده‌اید؟ آن را بپذیرید. در ملاقات با رئیستان دست پاچه شده‌اید؟ آن را بپذیرید و دفعه بعد خودتان را آماده کنید. اشتباهات خود را شناسایی کرده، آن‌ها را پذیرفته و تجربیات خوبی کسب نمایید. زندگی راحت و همراه با آرامش سرشار از این گونه تجربیات کوچک و بزرگ است.


 خودتان را به طور صحیح با دیگران مقایسه کنید

مقایسه اگر درست انجام شود می‌تواند کمکتان کند تا دست از کمال گرایی افراطی بردارید. اینکه فکر کنید همه کارشان را خوب انجام می‌دهند، کار آسانی است، اما توجه کنید که اگر فکر می‌کنید اشتباه است که همکارانتان وقت بیشتر برای نهار صرف می‌کنند و در محل کار گاهی ایمیل بازی می‌کنند، اگر با در نظر گرفتن معیار‌های کمال گرایانه افراطی شما، آدم‌های کاملی نیستند، چرا مانند آن‌ها نباشید؟ شاید آن‌ها برای این نوع اعمال خود دلیل داشته باشند.


استاد در سازماندهی

اگر می‌توانستید در تمیزی و نظم، مدرک دانشگاهی بگیرید، حتماً P. H. D می‌گرفتید؟ بله؟ در این صورت تمیزی بیش از حد شما می‌توانست معیار و نشان دهنده کمالتان باشد؟ شک دارم که داشتن محیطی تمیز و مرتب همراه با وسواس بیش از حد مساوی موفقیت باشد.


مردم یادشان می‌رود که مرتب کردن همه چیز چه قدر وقتشان را می‌گیرد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ۶۶ در صد از مردم آمریکا که در آمد سالیانه آن‌ها ۳۵۰۰۰ دلار یا کمتر است می‌گویند که وسواس دارند اما فقط ۱۱ درصد از کسانی که در آمد سالیانه‌شان ۷۵۰۰۰ دلار است، چنین اظهاری نمودند. پس قبل از اینکه انرژیتان را صرف مرتب سازی و سازماندهی بیش از حد کنید، فواید آن را بسنجید. در ادامه نکاتی برای کمک به شما در حل این مشکل آمده است.


 کمال گرایی را در اولویت قرار دهید

رسیدن به کمال در همه زمینه‌ها به طور همزمان غیر ممکن است. به جای اینکه سعی کنید در همه چیز کامل و بی‌عیب و نقص باشید، یک زمینه را انتخاب کرده، سعی کنید درآن زمینه خود را به کمال برسانید و در سایر حوزه‌ها تعادل داشته باشید. اگر به تدریس علاقمند هستید، پس کمال در آشپزی می‌تواند یک مساله اختیاری باشد و در اولویت‌های بعدی زندگیتان قرار گیرد.


 نگران اوضاع به هم ریختهٔ خانه نباشید

اگر به دلیل تمیز و مرتب نگه داشتن بیش از حد خانه به خود می‌بالید، حتی کوچک‌ترین بهم ریختگی خانه را نقص فردی قلمداد می‌کنید و این آشفتگی به عزت نفستان آسیب می‌زند، هر زمان احساس کردید که دارای سیری نزولی سریعی هستید، جلوی خودتان را بگیرید. به جای آنکه از روی احساسات واکنش نشان دهید، جوراب‌ها و ظرف‌ها را آن طور که هستند ببینید (این‌ها فقط ظرف و جوراب هستند)؛ واقعیت‌هایی از زندگی که می‌بایست زمانی به آن‌ها پرداخته شود، نه نشانه‌ای از ناتوانی و نقص خودتان.


 افرادی که روی چیز های منفی متمرکز می شوند

اگر نگاه کردن به آینه شما را به یاد چهره‌ای که دوست دارید آن شکلی می‌بودید، می‌اندازد، کمال گرا هستید؟ انتشار ظالمانهٔ تصاویرِی با ظاهر زیبا کافی است تا افرادی که بسیار از ظاهر خود راضی و به خود مطمئن هستند نیز به افرادی ناراضی و ایرادگیر تبدیل شوند. دیدتان را عوض کنید و در معیار‌هایی که خود را با آن تطبیق می‌دهید، تجدید نظر کنید. آن وقت است که خود را زیبا و دوست داشتنی خواهید دید، بدون اینکه جسمتان را برای رسیدن به سایز 0 تحت فشار قرار دهید.


با چیزهای منفی مقابله کنید

دفعه بعد که فکر‌های منفی‌ای راجع به خود در ذهن پروراندید، ۳ نقطه مثبت خود را فهرست کنید و زمانی که صدای درونتان از شما ایراد گرفت، با این ۳ نقطه مثبت با آن مقابله کنید.


به فکر سلامتی‌تان باشید نه وزن‌تان

به جای آنکه ذهنتان را درگیر این کنید که از بازو یا شکمتان خوشتان نمی‌آید، به راه‌های تقویت سلامت خود فکر کنید؛ چه خوردن بهتر باشد و چه دوچرخه سواری برای چند بار در هفته. اگر عاملی که در شما ایجاد انگیزه می‌کند، سلامتیتان باشد نه ظاهرتان، به احتمال زیاد به نتایج مطلوب تری خواهید رسید.


باوقار پیر شوید نه با جیغ و داد

با فکر مبارزه با گذشت زمان از طریق داشتن ظاهری جوان‌تر از خودتان، مطمئناً اهدافی دست نیافتنی برای خود تنظیم می‌کنید. آنچه که به شما جذابیت می‌بخشد، بیشتر از هرچیز به تفکر شما، اعتماد به نفس و شعورتان بستگی دارد تا اینکه چه قدر شبیه به مدل شلوار لی جدید باشید.


افکار سیاه و سفید را کنار بگذارید

آیا نسبت به بدنتان سخت می‌گیرید و فکر می‌کنید موی خراب یا ۱ کیلو گرم اضافه وزن از جذابیت شما می‌کاهد؟ حتی به یک عامل هم اجازه ندهید که تلاش‌هایتان را از مسیر خود خارج کند. اگر لحظه‌ای ضعف داشتید، فقط یک شب از دسر صرف نظر کنید تا دوباره در مسیرتان قرار بگیرید.


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۶/۰۳/۱۸
آنوش نیکوبخت

رفتار

زندگی

موفقیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی