مرکز مشاوره و پاسخگویی

۰۸ بهمن ۹۶ ، ۱۳:۳۴

برخورد با بد دهنی در کودکان




 برخورد با بد دهنی در کودکان

 بد دهنی کودکان موضوع کمیابی نیست و خانواده های زیادی از آن شکایت دارند. بچه ها دائما از طریق بزرگترها، تلویزیون و مدرسه کلماتی را می شنوند و بدون آنکه معنی دقیقش را بداند به عنوان حرف بد یاد می گیرد و تکرار می کند. اما اینکه شما به عنوان پدر و مادر و یا مربی کودکان چگونه با چنین مواردی برخورد نمایید، نیاز به کمی مهارت و صبر و حوصله دارد.


 اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید، توصیه هایی که در ادامه آمده است را مطالعه کنید.


الگوی خوبی برای بچه ها باشید.

احتمالا بسیاری از والدین می دانند فرزندانشان از آنها الگو می گیرند و از خودشان حرف های بد را یاد می گیرند ولی عجیب آن که وقتی کودکشان حرف بدی می زند باز هم او را سرزنش و تنبیه می کنند.


توجه بیش از حد نداشته باشیم.

توجه بیش از حد به اعمال بدی که کودکان انجام می دهد باعث می شود آنها به تکرار رفتارهای بد ترغیب شوند.


تعجب زیاد نکنیم.

بسیاری از ما عادت کردیم وقتی کودکمان حرف بدی می زند با گفتن کلماتی مانند: «ای وای! چه حرف زشتی!» «آخ آخ!» و … او را متوجه اشتباهش بکنیم اما با این کار احتمال این که او به گفتن این کلمات حریص تر شود زیاد است زیرا معمولا وقتی ما را از انجام کاری منع می کنند به امتحان کردن آن مشتاق تر می شویم.


جایگزین های مناسب را یاد دهیم.

برای این که به کودکتان بیاموزید که موقع عصبانیت حرف بد نزند، به او بگویید به جای گفتن حرف بد، احساسش را بیان کند، مثلا در مقابل تمسخر دیگران احساسش را این طور بیان کند: من از دست تو خیلی عصبانی هستم چون منو پیش دیگران مسخره کردی.


البته باز هم تاکید می نماییم که این تمام راه حل های ممکن در برخورد با بد دهنی کودکان نیست و لازم است شما مهارت خویشتن داری و خلاقیت در پیدا کردن جایگزین مناسب برای عبارت نامناسب را تمرین و تقویت نمایید.



آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۶/۱۱/۰۸
آنوشا نیکوبخت

تربیتی

والدین

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی