مرکز مشاوره و پاسخگویی




خرد در نظر مولانا و روانشناسی

مولانا یکى از موضوعاتى را که به صورت دَوَرانى مورد تأکید قرار مى دهد، برترى بینش بر دانش است. دانش ، اندوخته است ، و بینش ، مصرف کردن بهینهء آن اندوخته. دانش،تفسیر مى کند، و بینش ، آدمى را تغییرمى دهد، البته تغییرى رو به سوى کمال.دانشى که رفتار و کردارمان را همرنگ خودش نکند مثلِ غذایى است که هضم نمى شود.چنین غذایى ما را رنجور و بدحال مى کند. کسانى که دانش و محفوظات دارند و بینش ندارند نوعاً دچار بیمارى هاى اخلاقى و شخصیتى مى شوند. اما غذایى که هضم شود نیرو و سلامتى مى آورد، ولو اندک باشد. همینطور هر معرفتى که به بینش تبدیل شود سلامتى روانى و اخلاقى در پى مى آورد. دانشى مى تواند نجات بخشى کند که با رفتار و هویّت ما در آمیزد.


مولانا مى فرماید:


هرکه در خلوت به بینش یافت راه

او ز دانش ها نجوید دستگاه


علم چون بر دل زَنَد یارى شود

علم چون بر تن زَنَد بارى شود


و اما از منظر علم روانشناسی توانمندی هایی که خرد را نشان می دهد، آنهایی هستند که شامل "فراگیری" و "استفاده "از دانش در امور انسانی باشند مانند: خلاقیت، کنجکاوی، قضاوت و آینده نگری (پیترسون و سلیگمن، 2004).

می بینیم که نظرات مولانا و روانشناسان امروزی در معنی کردن فضیلت خرد(حکمت) تا چه اندازه به هم نزدیک است.



آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۶/۱۱/۲۵
آنوشا نیکوبخت

دانش

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی