مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۱ اسفند ۹۶ ، ۱۳:۱۱

تاثیر عشق مادر بر روی مغز کودک




عشق مادر چگونه می تواند مغز کودک را تغییر دهد :

متخصصان حوزه سلامت روان امروزه با اطمینان از تاثیر محیط روانی اجتماعی اولیه کودک بر این که مغز او چگونه رشد خواهد کرد, صحبت می کنند.

مراقبت و پرورش دادن کودک توسط مادر در اوایل زندگی به رشد بهتر و بیشتر هیپوکامپ مغز کودک (ناحیه ای از مغز که در یادگیری, حافظه و یادآوری خاطرات و پاسخ به استرس نقش حیاتی دارد )کمک می کند.

مطالعات گذشته بر روی حیوانات نشان داده بود که حمایت و مراقبت مادرانه اوایل زندگی تاثیر مثبتی بر رشد منطقه ی هیپوکامپ, تکثیر بهتر سلولهای مغزی و توانایی مقابله با استرس در حیوان می گذارد. 

امروزه تصاویر مغزی حاصل از مطالعات بر مغز انسان آشکار کرده اند که "عشق مادر" بر اندازه ی فیزیکی هیپوکامپ کودکش تاثیر مشخصی می گذارد.

در این مطالعه کودکانی که توسط مادرانشان مراقبت و تغذیه شده بودند دارای هیپوکامپی ۱۰ درصد بزرگتر از کودکانی بودند که مادرانشان چندان در مراقبت و پروراندن آنها فعال نبودند.

این مطالعه بخشی از پژوهشی ادامه دار بود که در آن رشد کودکانی با افسردگی زودهنگام بررسی می شد. پژوهشگران ابتدا حمایت و مراقبت مادرانه ای که برای کودکان مورد مطالعه _ کودکان ٣ تا ۶ ساله ای,   با علایم افسردگی, با علایم سایر اختلالات روانپزشکی و بدون هیچ اختلال یا علامت روانپزشکی_ فراهم بود را اندازه گیری کردند.

۴ سال بعد از این کودکان MRI مغزی گرفته شد (روشی که توسط آن می توان وضعیت مغز و اندازه ی مناطق مختلف آن را مشاهده و بررسی کرد).

نتایج نشان دهنده ی آن بود که در مقایسه با کودکان غیر افسرده با میزان حمایت و مراقبت بالا, کودکان غیر افسرده با حمایت ضعیف و کم, دارای هیپوکامپی ٩/٢ درصد کوچکتر بودند و این در حالی بود که کودکان افسرده (فارغ از میزان مراقبتشان), هیپوکامپی ۶ الی ۱۰/۶ درصد کوچکتر از دو گروه کودک دیگر داشتند.




آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۶/۱۲/۱۱
آنوشا نیکوبخت

تربیتی

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی