مرکز مشاوره و پاسخگویی

۳۰ مرداد ۹۷ ، ۱۲:۳۶

دومین علت افسردگی




نشخوار افکار دومین علت افزایش افسردگی در زنان نسبت به مردان است.

به فکرهای همین الان تان توجه کنید، گویی در حال شنا کردن درون آنها هستید. وقتی مدتی طولانی در یک دایره فکری گیر می افتید، خودتان را خسته و کسل میکنید. خوشبختانه فنون بسیاری برای رهایی از افتادن در این چرخه های فکری کشنده وجود دارد که مثلا میتوان به "توقف فکر" اشاره کرد که در این حالت با گفتنِ "بسه دیگه.." راه را بر ادامه کلاف سردرگم تفکر میبندید، اما استفاده از این فنون هم کار آسانی نیست، ذهن شناور است و مانند جیوه راهش را برای آغاز دوباره باز میکند، یعنی باید همیشه هوشیار باشید.

اضطراب یکی از همین چرخه های فکری زیان بار است و الگوی غالب ان اینگونه است که فرد بدون دلیل محکم به ساختن و پرداختن بدترین گزینه های موجود می پردازد، مانند
 "نکنه اون طوری بشه، اگر اون اتفاق بیفته چی؟"

و دراین حالت بزرگنمایی و فاجعه سازی به سیستم ذهنی کمک میکنه تا شرایط رو بدتر کنه.

اگر افسردگی نوعی اختلال تفکر باشد "نشخوار افکار" آن را تشدید میکند. همچنین هرچه تمایل به تجزیه و تحلیل افکار بیشتر باشد، تمایل به انجام دادن کار کمتر میشود و شخص منفعل تر میشود.

این که هنگام احساس افسردگی، زنان سعی می‌کنند بفهمند که افسردگی از کجا آمده است، اما مردان بسکتبال بازی می‌کنند یا هر کار دیگری انجام می‌دهند تا بتوانند افکارشان را منحرف کنند.
اینکه مردان بیشتر از زنان به الکل و اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند و زنان گرایش بیشتری به افسردگی دارند، یک واقعیت است.

 زنانی که در خصوص علت افسردگی، بیشتر افکارشان را مرور می‌کنند، افسرده تر می‌شوند؛ در حالیکه مردان با فعالیت کردن افسردگی را به زانو در می‌آورند. نشخوار افکار شاید بتواند فراگیری افسردگی را بطور کامل توضیح دهد.

سلیگمن





آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۷/۰۵/۳۰
آنوشا نیکوبخت

افسردگی

روانشناسی

زنان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی