مرکز مشاوره و پاسخگویی



چه دخترانی زودتر طلاق میگیرند

طلاق در کدام گروه از دختران و خانواده ها بیشتر است ؟

آنچه در حال حاضر در جامعه ما خودنمایی می‌کند ازدواج‌های احساسی است که کمتر ادراکی در آنها مشاهده می‌شود و همین با شناخت نبودن ازدواج، آن را به طلاق می‌کشاند.

کدام دختران زودتر طلاق میگیرند
طلاق در طبقه پایین جامعه معمولا کمتر رخ می‌دهد و دلیلش این است که دختران این طبقه خواسته‌های جامعه مردسالار را راحت‌تر می‌پذیرند. از سوی دیگر، طلاق در طبقه بالای جامعه به دلیل اینکه معمولا زن و مرد از نظر فکری با یکدیگر هماهنگ هستند و درک درستی از خواسته‌های یکدیگر دارند، کم است.


موضوع مهم دیگری که در این‌باره مطرح است دوساختی شدن جامعه است. ساخت فکری دختران و ساخت فکری پسران با یکدیگر متفاوت است و دختران امروزی‌تر از پسران فکر می‌کنند. فرصت‌های شغلی و تحصیلی که زنان در جامعه به دست آورده‌اند نیز یکی از دلایل مهمی است که باعث شده طلاق در طبقه متوسط افزایش پیدا کند و دلیل آن هم این است که دختر و پسر توقعات یکسانی ندارند.

تفریحات بیرون از خانه و ریخته شدن قبح بسیاری از مسائل نیز باعث شده که طلاق افزایش پیدا کند. شهرنشینی هم از عوامل دیگری است که احتمال طلاق را بالا می‌برد. یکی از موارد مهم دیگر نبود تجانس فکری و فرهنگی در ازدواج است، کسانی که از دو فرهنگ متفاوت هستند احتمال طلاقشان به نسبت کسانی که از یک فرهنگ هستند بیشتر است


در گذشته به دلیل اینکه ازدواج‌ها بیشتر محله‌ای بودند و افراد در یک موقعیت فرهنگی قرار داشتند، آمار طلاق هم پایین بود. نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که هرچه طول دوران نامزدی بیشتر باشد، احتمال طلاق کمتر می‌شود؛ زیرا معمولا هر چه دوران نامزدی بیشتر باشد احتمال شناخت درست از یکدیگر افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از موارد دیگری که طلاق را افزایش می‌دهد ازدواج‌های بی‌ملاک هستند.

دخالت والدین، اعتقادات مذهبی و شغلی از جمله مواردی هستند که احتمال طلاق را کاهش می‌دهند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که طلاق در بین زنان شاغل و کارمند کمتر از سایرین است. ازدواج‌های خویشاوندی نیز از جمله موارد دیگری است که احتمال طلاق در آن کم است.
یکی از عوامل دیگر افزایش طلاق، بیماری‌های افراد و اعتیاد است که به از هم پاشیدن زندگی منجر می‌شود. یکی از موارد دیگری که طلاق را در جامعه ما افزایش داده، مشکلی است که در آموزش و پرورش ما وجود دارد. خانواده و بعد از آن آموزش و پرورش در جامعه افراد را مسئولیت‌پذیر بار نمی‌آورد.


در جوامع روستایی که فرزندان از کودکی مجبور می‌شوند یکسری مسئولیت‌ها را قبول کنند، آمار طلاق پایین است. از سوی دیگر سه چهار سال اول زندگی دوران تلاطم است اگر زن و مرد بتوانند مشکلات این سه چهار ساله اول را تحمل کنند بعد از آن دوران آرامش فرا می‌رسد و مشکلات آنها خیلی کمتر خواهد شد.




آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۷/۰۸/۰۳
آنوشا نیکوبخت

رابطه

روانشناسی

همسرداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی