مرکز مشاوره و پاسخگویی

۳۰ آبان ۹۴ ، ۰۸:۱۸

بازی های خلاق با کودکان





بازی های خلاق

( ویژه ی کودکان بالای سه سال)


هنگامی که کودک به سه سالگی می رسد، سؤالات بسیاری در مورد محیط اطرافش مطرح می کند. معمولاً گفته می شود چهار سالگی، سنی جادویی است زیرا در این سن کودک از خیالی خلاق برخوردار است و هرگز شبیه آن کودک بدعنق چندماه پیش نیست. کودک در این سن دستورات والدینش را اطاعت می کند، ولی از کیفیت انجام وظایفش نگران است. به همین دلیل معمولاً می پرسد: « آیا این طوری خوب است؟» اتفاق بزرگ در این سال، وارد شدن به کودکستان است. در این سن، بیشتر کودکان به خوبی سخن می گویند. معمولاً کودکان در این سن می توانند تا 10 بشمارند، ولی همچنان از شمردن سه یا چهار شیء عاجزند. به تنهایی یا با دوستانش بازی پزشک، خانواده یا فروشنده انجام می دهد. از ابتدای این سن، کودک می تواند اهمیت آنچه را که مکتوب است، بفهمد؛ زیرا او والدینش را مشاهده می کند که با لذت کتاب می خوانند. بهبود سخن گفتن و افزایش دایره لغات کودک، بهترین آمادگی برای نوشتن در این سال محسوب می شود. در این سن، حس لامسه کودکان بسیار مهم است. اگر خواستید این حس کودکتان را تقویت کنید، بگذارید هر آنچه را که دوست دارد، لمس کند.


بازی کور

این بازی شبیه بازی معما است. دو چشم کودکتان را ببندید و در برابرش شیئی را که در منزل استفاده می شود، بگذارید. مشروط به اینکه آن شیء ناآشنا باشد. مثل: در قوطی باز کردن، دمپایی و ... در این بازی، کودکتان باید فقط از طریق لمس کردن اشیاء ، آنها را شناسایی کند. اگر کودکتان را ملزم کنید که در زمانی معین جواب دهد، بازی را پیچیده تر کنید یا حتی می توانید زمانی که کودکتان می کوشد جواب را پیدا کند، با صدای بلند بشمارید. این بازی برای بالای سه سال مناسب است.


جست و جو

کودکتان را وسط یک اتاق بگذارید و از او بخواهید به خوبی به اطرافش بنگرد. سپس او را از اتاق خارج کنید، زمانی که او خارج از اتاق است، یکی از اشیای داخل اتاق را جابه جا کنید. می توانید یکی از اشیا را از جایش حرکت دهید، یا اینکه به طور کامل آن را بردارید. هنگامی که کودکتان به اتاق بر می گردد، باید بفهمد چه چیزی تغییر کرده است. اگر با مشکل مواجه شد می توانید با جواب دادن به دو یا سه سؤالی که مطرح می کند، به او کمک کنید.


عقب نشینی بی انتها

در این بازی، از شیئی بزرگ و پیچیده شروع می نمایید و به تدریج عقب نشینی می کنید. به عنوان مثال می گویید: « در مدرسه، رستوران است.» کودکتان  می تواند جواب دهد: « در رستوران آشپزخانه است.» همین طور ادامه می دهید: « در آشپزخانه یخچال است.» ... می توانید بگویید: « دریخچال ظرفی است که در آن ظرف زردآلو است.» « زردآلو هسته دارد، هسته آن بادامی شکل است.» و ... هنگامی که یکی از شما از ایجاد افکار عاجز ماند، نقطه شروع دیگری را پیشنهاد می کنید. ضرورتی ندارد که سخنانتان واقعی باشد، تمام تخیلات قابل قبول است.


به دوستی گرفتن یک درخت!

اگر درخت بزرگی نزدیک منزلتان است می توانید با کودکتان قرار بگذارید که این درخت، دوستتان باشد. بهتر است این کار را در پایان فصل زمستان انجام دهید. این درخت را با اسمی نامگذاری کنید و به صورت منظم به دیدن آن بروید. از کودکتان بخواهید که این درخت را نقاشی کند. هنگامی که به منزل بازگشتید، در مورد آنچه که دیده اید با هم صحبت کنید. بدین ترتیب تغییراتی را که با گذشت فصل ها بر آن عارض می شود، ملاحظه خواهید کرد. مثلاً : رشد برگ ها، باز شدن گل ها و موجودات زنده ای که در آن ساکن هستند، مثل: لانه گنجشکان، حشراتی که روی ریشه یا داخل آن حرکت می کنند و ...


اشعار سریع

صفتی به کودکتان پیشنهاد کنید تا او برای ساختن تشبیه از آن بهره بگیرد. مثلاً بگویید: « بزرگ مثل؟ فیل.»، «قرمز مثل؟گوجه فرنگی.» یا « نرم مثل؟ پر. » گاهی اوقات بسیاری از جوابها را به سرعت می یابید، ولی گاهی شگفت زده می شوید؛ زیرا بعضی از جواب ها بیانگر قدرت ابتکار بسیار بالای کودکتان است.

برای متنوع کردن بازی، می توانید یک صفت برگزینید. سپس هر کدام از شما به نوبه خود، تشبیهی مختلف پیشنهاد دهید. اولین کسی که نتوانست فکری جدید بیابد، بازنده است.


کلمه دوگانه

در برابر کودکتان مجموعه ای از هفت یا هشت کلمه بگویید. یکی از کلمات را دوبار تکرار کنید. کودکتان باید در این مجموعه، کلمه تکراری را بیابد. اگر خواستید بازی را پیچیده تر کنید، می توانید تعداد کلمات را بیشتر کنید یا کلماتی که به هیچ وجه شبیه هم نیستند، برگزینید.


 

بازی غار

کودکتان را روبروی دیواری بنشانید که این دیوار با چراغی که در پشت آن گذاشته شده است، نورانی شده باشد. با این روش می توانید، سایه اشیای مختلف را روی دیوار منعکس کنید. کودکتان باید از روی سایه اشیاء، آنها را شناسایی کند. به تدریج می توانید با وارونه کردن اشیاء یا گذاشتن آنها در برابر چراغ، بازی را پیچیده تر کنید.


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۴/۰۸/۳۰
آنوشا نیکوبخت

بازی

تربیتی

والدین

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی