ناتوانی در یادگیری ریاضی
مازاکو و هانیچ سه نوع ناتوانی در یادگیری ریاضی رو مطرح کرده اند.
1. نقص بینایی _ فضایی:
ناتوانی پردازش بینایی _ فضایی است که با خطاهای ریاضی آشکار می شود. ( ضعف در پردازش بینایی _ فضایی، ادراکی _ بینایی، سازماندهی روانی _ حرکتی و ساخت مفهوم، دارند).
2. نقص در حافظه معنایی:
مشکل بازیابی واقعیات بنیادی ریاضی از حافظه معنایی ( مشکل در رمزگردانی اطلاعات از حافظه بلندمدت)
3. نقص در حافظه روندی:
سرعت پردازش پایین و اشتباهات محاسباتی در انجام تکالیف ریاضی ( مشکل در حافظه فعال که منجر به استفاده از راهبردهای رشد نیافته مانند شمارش با انگشتان می شود).
وقتی دانش آموزی دارای اختلال در یادگیری ریاضی تشخیص داده می شود، ناتوانی او ممکن است ناشی از یک یا چند مورد از حوزه های حافظه، توانایی بینایی _ فضایی و رشد شناختی باشد.
مشکلات مربوط به حافظه به اشکال مختلف بر توانایی یادگیری ریاضی تاثیر می گذارد. مثال:
* تداخل در توانایی به یادآوری اعمال اصلی ریاضی
* در پایه های بالاتر، مشکلات حافظه بصورت ناتوانی در به یادآوری مراحل حل مسئله، مراحل حل معادلات جبری یا معانی علایم خاص بروز می کند. ( آموزگار یا ولی عنوان می کنه که یه روز بلده این تمرین رو حل کنه اما یه روز دیگه همون تمرین رو بلد نیست).
* هنگام کمک به دانش آموزان در انجام تکلیف ریاضی ناتوانی او در به خاطر آوردن روش حل مسئله ای که همان روز تدریس شده معلم و والدین رو متعجب می کند.
مشکلات بینایی _ فضایی ممکن است با توانایی دانش آموزان در حل مسئله تداخل پیدا کند. نمونه هایی از این مشکل می تواند مشکل درک نقشه ها و هندسه، مشکل درج نامرتب اعداد در ستون ها جهت محاسبه، مشکلات مربوط به ارزش مکانی اعداد که دربرگیرنده درک دستگاه ده دهی است، باشد.
مشکلات رشد شناختی خود را بصورت درک صورت مسئله، درک نظام های عددی و به کارگیری شیوه های مؤثر شمارش نشان می دهد.
کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.