مرکز مشاوره و پاسخگویی

۰۸ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۴۵

رابطه گروه خونی با عملکرد حافظه




طبق تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، افرادی که گروه خونی ‌آن‌ها نسبت به دیگران نادرتر است بیشتر در معرض مشکلات حافظه‌ای خواهند بود. با توجه توضیحات آورده شده در این مقاله که در مجله «عصب‌شناسی» به چاپ رسیده است، افرادی که گروه خونی آن‌ها AB بوده است نسبت به سایر گروه‌های خونی، در آزمایشات متعدد، دوبرابر دیگران مشکلات حافظه‌ای بیشتری را در خود نشان داده‌اند.


دانشمندان پیش‌تر به رابطه‌ی بین گروه‌های مختلف خونی و مشکلات وریدی پی‌‌برده بودند. به طور مثال، برخی مطالعات نشان دادند در افرادی که گروه خونی آن‌ها O می‌باشد احتمال بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمتر است که هر دو این عارضه‌ها بر ضعف حافظه‌ی انسان و ابتلا به جنون در سنین بالاتر تأثیر می‌گذارند.


پس از این نتایج بود که تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ورمونت آمریکا با هدایت دکتر «ماری کراشمن» یک گام فراتر نهاده و به بررسی رابطه میان نوع گروه خونی و مشکلات حافظه پرداختند. به منظور اجرای این پروژه، تیم تحقیقاتی مذکور داده‌های جمع‎‌آوری شده از ۳۰۰۰۰ بزرگسال «سیاه پوست» و «سفید پوست» ساکن آمریکا را مورد تحلیل قرار دادند. جالب است بدانید که البته این افراد پیش‌تر نیز برای کمک در انجام تحقیق مربوط به «دلایل تفاوت‌های جغرافیایی و نژادی در آمار سکته‌ مغزی» داوطلب شده بودند.


محققان در طول تحقیق سه و نیم ساله خود دریافتند که ۴۹۵ فرد از این گروه پیشرفت بیشتری در سطح مشکلات حافظه خود داشته‎اند. نتایج حاصله با گروه دیگری که ۵۸۷ نفر بوده و از لحاظ حافظه‎ای مشکل نداشتند مقایسه شد.


آنچه در انتها اعلام شد این بود که ۶ درصد افرادی که گروه خونی AB داشتند ضعف حافظه‌ای از خود نشان دادند که این عدد برابر با بیش از ۴ درصد کل جمعیت ایالات متحده آمریکاست. پس از انجام طبقه‎بندی‌های دیگر مانند سن، جنسیت، نژاد و منطقه زندگی، گروه‌ خونی AB نسبت به سایر گروه‌ها به طور تقریبی ۸۲ درصد تجربه مشکلات حافظه، زبان و اختلال حواس بیشتری را در خود نشان دادند. لازم به ذکر است که این تحقیق به بررسی این مشکلات که نقطه شروعی برای «جنون» محسوب می‌شوند به طور دقیق و گسترده نپرداخته است اما آنچه در کنار این تحقیق انجام شد، بررسی پروتئینی به نام «عامل ۸» بود که در لخته شدن خون نقش بسزایی دارد. دانشمندان دریافتند که هرچه میزان این عامل در خون بیشتر باشد، مشکلات حافظه‎ای قوت بیشتری می‎گیرند که با تحقیق بیشتر مشخص شد در گروه خونی AB نسبت به گروه خونی O سطح بالاتری از این عامل وجود دارد.


از آنجا که عامل ۸ در لخته شدن خون نقش داشته و سطح آن نیز در گروه AB بیشتر از سایر گروه‌هاست در نتیجه میزان خطر حمله قلبی یا مغزی در این افراد بیشتر است. (برای آشنایی با اقدامات اولیه پس از حمله قلبی در هنگام تنهایی اینجا کلیک کنید)


به گفته «کراشمن»: «مطالعات زیادی نشان داده‌اند که عواملی مانند فشار خون، کلسترول بالا و دیابت خطر جنون و مشکلات حافظه را افزایش می‌دهند اما تحقیق ما نشان داد که گروه خونی نیز می‌تواند به مسایل مربوط به رگ‌های خونی و حملات قلبی و مغزی مرتبط باشد؛ بنابراین نتایج آن خبر از ارتباط بی‌چون و چرای میان رگ‌ها و سلامتی مغز می‌دهند.»


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/modiravan


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۵/۰۱/۰۸
آنوشا نیکوبخت

حافظه

گروه خونی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی