9 ویژگی یک تصمیم خوب
۹ ویژگی یک تصمیم خوب را می توانید از نظر بگذرانید.
۱- تصمیمات خوب روی دیگران تأثیر مثبت می گذارند
این عنوان ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر اینگونه بود، هیچکدام از تصمیمات بدی که همه ی ما گرفته ایم وجود نمی داشت.
هر کسی که به شکلی منفی تحت تأثیر تصمیمی قرار بگیرد بلافاصله آن را یک تصمیم بد طبقه بندی می کند. البته با این توضیح لازم است تعریف فراگیری از «مثبت» نیز داشته باشیم.
۲- قابل کپی برداری هستند
همه دوست دارند تصمیمات خوب دیگران را در زندگی خود نیز به کار بگیرند و از تصمیمات بد آنها اجتناب کنند.
۳- فرصت ساز هستند
یک تصمیم مؤثر، دیگران را برای برداشتن گامی عملی توانمند می کند.
۴- دیگران را نیز مشارکت می دهند
رسیدن به نتیجه ای که در خدمت شرکت و منافع آن باشد یک فرایند است. در این فرایند باید ملاحظاتی را مد نظر قرار داد و از تفویذ مسئولیت ها و اختیارات به افراد مناسب، اطمینان حاصل کرد.
۵- قابل اجرا هستند
شفافیت پیرامون چیستی یک تصمیم، لازمه ی تمام تصمیم گیری ها محسوب می شود. اگر در مورد قدم های بعدی ابهامی وجود داشته باشد، تصمیم مورد نظر به اندازه ی کافی واضح نیست.
شفافیت، عدم قطعیت را به حد اقل می رساند. با اینکه این جمله هم ممکن است بدیهی به نظر برسد، به یاد داشته باشید آنچه برای شما واضح و بدیهی به نظر می رسد ممکن است برای دیگری تازگی و ابهام داشته باشد.
۶- سازمان یافته و حساب شده اند
جدا کردن معیار های خوب و بد از یکدیگر نیازمند زمان، منابع، نیازمندی های مشخص، و قوه ی تشخیص برای تخمین احتمال موفقیت است.
۷- همراه خود مسئولیت می آورند
شفافیت با خود مسئولیت می آورد. سلب مسئولیت و مخفی شدن پشت تصمیمی که نقش ها، مسئولیت ها یا انتظارات مرتبط با آن به دقت و با جزئیات شرح داده شده اند کار آسانی نخواهد بود.
اگر جدول زمانبندی، دارایی های مورد نیاز و شرایط تعیین کننده ی موفقیت را کاملاً مشخص کنید، تا حد زیادی در بزرگراه یک طرفه ی اجرا قرار خواهید گرفت که دوربرگردانی هم نخواهد داشت.
۸- واقع گرایانه اتخاذ شده اند
انسان ها موجوداتی احساسی هستند و این یعنی حذف کردن احساسات از فرایند تصمیم گیری عملی نخواهد بود. با این حال جانبداری های احساسی و شخصی را می توان از این فرایند حذف کرد.
برای مثال در تیم های یگان ویژه ی نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم ها بر اساس سه معیار اتخاذ می شوند: مأموریت، تیم و فرد. برای مثال می توانید بپرسید تصمیم مورد نظر به نفع چه کسی خواهد بود؟ راهنمایی: فرد، آخر از همه قرار می گیرد.
شما نیز بار دیگری که با یک تصمیم گیری دشوار مواجه شدید، از خودتان بپرسید گزینه ی مورد نظر شما به نفع چه کسی خواهد بود؟
۹- بر خودآگاهی افراد می افزایند
اگر وظیفه ی مشخص کردن استراتژی شرکتتان برای ۱۰ سال آینده به شما واگذار شده، اما شما تا کنون هیچگاه چنین کاری انجام نداده اید، بهتر است این کار را به متخصص دیگری در این زمینه واگذار کنید.
برای اینکه تصمیمی روی دیگران تأثیر مثبت داشته باشد، فرصت ساز باشد و باقی ویژگی هایی که در بالا به آنها اشاره شد را نیز داشته باشد، باید بدانید کِی در حوزه ی نفوذ و اثرگذاری خود عمل می کنید و کِی مجبور خواهی بود مرزهای آن را پیش برانید.
از آن دسته افرادی نباشید که تنها به خاطر مهم جلوه کردن، تصمیم گیری ها را از دیگران می ربایند. این مسئولیت باید به کسی واگذار شود که نزدیک ترین فاصله را با مشکل دارد.