روش های نوین ارائه ی املا
روش های نوین ارائه ی املا...
-1- استفاده از کارت لغات جدید:
شکل لغات جدید درس را بر روی کارت هایی بنویسید و بعد آن ها را در اختیار دانش آموزان قرار دهید. بعد کارت ها را جمع کنید و املا را بگویید.
2- استفاده از کارت لغات اشتباه:
دانش آموزان اشتباهات قبلی خود را جمع آوری کنند و بر روی کارت های بزرگ و خوانا بنویسند و قبل از گفتن املا آن ها را بررسی کنند تا دوباره غلط ننویسند. بعد از بررسی ، املا را به او بگویید.
3- استفاده از کارت لغات اشتباه و صحیح:
کلماتی را که مشکل است و یا کودکان در املای آن اشکال دارند ، به صورت صحیح وغلط بر روی چند کارت مثلاً به تعداد 15عدد بنویسید و آنها را در اختیار دانش آموز قرار دهید و به او بگویید صحیح و غلط ها را از هم جدا کند. این کار باعث تقویت حافظه و تمرکز او خواهد شد.
4- پیدا کردن کلمات جدید درس:
روزنامه و یا مجله ای را در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید لغات مشکل و یا کلماتی را که اغلب اشتباه می نویسد از روی مجله یا روزنامه پیدا کند و آن را ببرد و در پوشه کارش بچسباند این روش باعث افزایش قوه تمرکز و دقت او خواهد شد و با بریدن و چسباندن کاغذها هماهنگی بین چشم و دست او تقویت می شود.
5- پیدا کردن کلماتی که حروف هم صدا دارند:
یکی از اشکال های بچه ها در حروف هم صدا مثل (ض- ظ- ز- ذ) است. این حروف در زبان فارسی مخرج یکسان دارند. برای یادگیری این کلمات چاره ای جز تکرار و تمرین نیست. برای این کار می توان از روش جست و جو در میان متن ها و استخراج این کلمات استفاده کرد.
6- پیدا کردن هم خانواده کلمات:
دانش آموزانمان می توانند هم خانواده یا مخالف و یا هم معنی کلماتی را که غلط نوشته اند را از روزنامه پیدا کنند و در پایین املای خود بچسبانند.
7- املای بدون نقطه و علامت:
یک متن املا تهیه کنیم و در آن از نقطه و علامت استفاده نکنیم. متن را در اختیار شان بگذاریم و از او بخواهیم هر جا که لازم است نقطه و علامت بگذارد. این کار باعث تقویت حافظه و بالا بردن قدرت تمرکز می شود.
آدرس تلگرام من:
کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.