مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۶ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۵۹

واقعیتِ احساس شادی چیست؟




 واقعیتِ احساس شادی چیست؟! 

ما همگی مشتاقانه در جستجوی احساس شادی هستیم. دالای لاما می گوید: «هدف عمدة زندگی جستجوی شادی است.» اما احساس شادی در حقیقت چیست؟


دکتر راس هریس به شما پاسخ می دهد:

واژة شادی (Happiness) دو معنای بسیار متفاوت دارد. این واژه معمولاً بر احساس لذت، خوشحالی یا خشنودی دلالت می کند. ما همه از احساسات خوشایند لذت می بریم، پس دور از انتظار نیست که در زندگی خود در جستجوی آن ها باشیم. با این وجود، همانند احساسات دیگر، احساس شادی نیز پایدار نخواهد ماند و ما هر چقدر هم که برای حفظ آن تلاش کنیم ، بلاخره آن را از دست خواهیم داد. همان گونه که مشاهده می کنیم، اگر هدف اصلی زندگی ما به جستجو و تعقیب احساسات خوشایند خلاصه شود، زندگی چندان رضایت بخشی نخواهیم داشت. در واقع هرچه بیشتر برای یافتن این گونه احساسات تلاش کنیم، احتمال اینکه به احساس اضطراب و افسردگی دچار شویم بیشتر خواهد بود.


معنای دیگر شادی، داشتن یک زندگی غنی، پربار و پرمعنا است. اگر ما براساس ارزش های عمیق قلبی مان رفتار کنیم، در مسیری ارزشمند گام برداریم، ارزش های خود را در زندگی مشخص کنیم و مبتنی بر آن ها عمل کنیم، آن گاه زندگی ما غنی، پربار و پر معنا خواهد شد و احساس سرزندگی و نشاط خواهیم کرد. البته این یک احساس آنی و زودگذر نیست، بلکه احساس عمیق خوب زندگی کردن است. و اگرچه این گونه زندگی بدون شک احساسات خوشایندی را در ما ایجاد می کند، اما احساسات نامطلوبی هم چون ناراحتی، ترس و عصبانیت را نیز در بر دارد. و ما باید همواره این انتظار را داشته باشیم که با ایجاد یک زندگی پربار، انواع مختلفی از احساسات بشری را تجربه خواهیم کرد. البته، تجربه احساسات شادی آفرین  برای همه ما خوشایند است و مطمئناً باید بیشترین بهره را از وجود آن ها ببریم. اما اگر همواره برای حفظ آن ها تلاش کنیم، محکوم به شکست خواهیم بود. واقعیت این است که زندگی با درد و رنج همراه است و هیچ راهی برای اجتناب از این درد و رنج وجود ندارد.


منبع:

کتاب در جستجوی شادی 

نویسنده : راس هریس 

مترجم: دکتر فاتحی زاده، شیرین عظیمی فر




آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۶/۱۱/۱۶
آنوشا نیکوبخت

رفتار

روانشناسی

شادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی