مرکز مشاوره و پاسخگویی

۲۴ اسفند ۹۶ ، ۲۱:۰۳

تفاوت همدلی و همدردی




تفاوت همدلی و همدردی:

همدلی یک مهارت پایه و اساسی در هرنوع رابطه ایست که به خاطر نزدیکی آن با مفهوم همدردی و اهمیت توجه به همدلی به جای همدردی، تفاوت این دو را بیان میکنیم.

همدلی معادل واژه انگلیسی Empathy و همدردی را معادل کلمه Sympathy است.

همدلی، بیشتر بر درک دلالت دارد، یعنی اینکه بفهمیم طرف مقابل چرا چنبن کاری را میکند یا چرا چنین حسی دارد، منشاء این حس چیست، انگیزه این کار کدام است. در همدلی هدف و آنچه رخ میدهد، این درک و شناخت است.از نظر لغوی هم ریشه کلمه Empathy در واژه یونانی Empatheia به معنی شوق، تعصب یا آسیب دیدگی فیزیکی است که بعدها به زبان انگلیسی منتقل شده است.

هم دردی، بر شریک شدن در حالت فرد دلالت دارد. یعنی با او بمانید و برای حس یا باور یا حالت او، مبارزه کنید و در کنارش باشید. از نظر لغوی، این کلمه هم برگرفته از واژه یونانی sympatheia  که معنی آن، همان شوق است اما شوق برای فداکاری.

همدلی باعث درک و فهم از دیدگاه طرف مقابل و در واقع دیدن دنیا از چشم او می شود ولی در همدردی ما با حالت ظاهری طرف مقابل هم رنگ می شویم(مانند غم و اندوه صوری در عزای کسی).



آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۶/۱۲/۲۴
آنوشا نیکوبخت

رفتار

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی