مرکز مشاوره و پاسخگویی

۰۴ آذر ۹۹ ، ۱۸:۴۶

مقایسه سم بهداشت روانی

 

 

 

مقایسه سم بهداشت روانی
همه می دانیم که نباید خود را با دیگران مقایسه کنیم اما به دلایل خاص روانشناختی که در وجودما جریان دارد به صورت ناخودآگاهانه این مقایسه در ما به وجود می آید و خود را با دیگران مقایسه می کنیم.ازجمله عللی که باعث بروز مقایسه به صورت ناهشیار در ما می شود:
۱- پایین بودن عزت نفس

ازجمله علل اصلی که باعث می شود خود را با دیگران مقایسه کنیم عزت نفس است.
عزت نفس کم به دنبال خود افکار بی ارزشی را دارد که بابی ارزش شمردن خود ودرمقابل ارزشمند تلقی کردن دیگران خودبه خود افکار مقایسه ای را درذهن ما ایجاد می کند.


۲- حسادت

انسان حسود دائما درحال مقایسه خودبا دیگران است و هیچ گاه به داشته های خودراضی نیست و مدام به داشته های دیگران چشم دارد و همین خواستن همه چیز برای خود ونه دیگران خودبه خود افکارمقایسه ای به دنبال خواهدداشت.


۳- احساس حقارت

فردی که به دلیل ضعف ونقص جسمانی یا روانی خود را کوچک و خوار می پندارد بدون شک خود را با دیگر افراد مقایسه می کند و درادامه روحیه وعزت نفس و اعتمادبه نفس خود را از دست می دهد.


۴- داشتن پدر و مادری که دردوران کودکی مدام کودک خود را با دیگر کودکان مقایسه می کنند

این گونه والدین باعث برانگیخته شدن حس حسادت و رقابت ونفرت وخشم درکودک خودمی شوند که باتثبیت آن دردوره کودکی شخصیت فرد دربزرگسالی طوری خواهد بود که خود را با دیگران مقایسه کند.


۵- بدبینی وسوءظن

افراد بدبین چون دروهله اول نسبت به خوددید مثبتی ندارند بنابراین بافرافکنی این بدبینی به انسان های دیگر وعدم اعتماد به آنها چون دارای شخصیت متزلزلی هستند دائما ویژگی های دیگران را باخود مقایسه می کنند.

@psychomod


۶- نداشتن روحیه همدلی

همدلی مانع ازمقایسه می شود ونبودآن چون باعث شکل گیری صفت مقابل آن رقابت می شود موجب شکل گیری مقایسه در افراد می شود.


۷- نداشتن روحیه همکاری

علت دیگر بروز مقایسه نبودن همکاری درافراداست که جای آن را رقابت و انحصارطلبی می گیرد و نتیجه اش مقایسه خواهد بود.


۸- کمرویی
ازعلت های مهم دیگرایجادمقایسه کمروبودن است که درآن فرد چون جرات ابراز وجود ندارد دائما خود را با کسانی که جرات مند هستندمقایسه می کند.


۹- عدم اعتمادبه نفس

باورنداشتن توانمندی های خود یکی دیگرازریشه های به وجودآورنده مقایسه است.
توجه داشته باشیم که درتمام موارد ذکرشده دربالا مقایسه به صورت کاملا ناهشیارشکل می گیرد ودرواقع یک مکانیزم دفاعی ناپخته است که برای کاهش اضطراب ناشی از ضعف های روانی ایجاد می شود.برای رهایی ازدام مقایسه موارد ذکرشده دربالا باید ریشه یابی وتحلیل شوند تا فرد دست ازمقایسه بردارد.

 


 


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

 

۹۹/۰۹/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی