مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۹:۱۷

راه کارهایی برای درمان بی خوابی

 

 

 

اگر زمانی که به رختخواب می رویم دچار بی خوابی می شویم و خوابمان نمی برد، چکار کنیم تا خوابمان ببرد؟

مغز ما بسیار انعطاف پذیر است و خود را با شرایط گوناگون وفق می دهد، در مورد خواب هم اینگونه است یعنی به راحتی شرطی می شود که در زمان خاصی به خواب رفته و در زمان خاصی بیدار شود، حال اگر مغز ما یاد گرفته که همیشه مثلا ساعت ۱۱ بخوابد و ساعت ۷ صبح بیدارشود، این روند را به طور اتوماتیک انجام خواهد داد و اگر شما بخواهید این باربه جای ساعت ۱۱ ساعت ۱۰ شب بخوابید، در دو سه شب اول نخواهید توانست و دچار بی خوابی می شوید ولی بعد از دو سه شب به تدریج به دلیل انعطاف پذیری مغز خوابتان خواهد برد. حال اگر این شرطی شدن مغز به مدت یک هفته یا هفت روزادامه پیداکند شکل ناهشیار و اتوماتیک به خود گرفته و به آن ساعت خاص جهت خواب وبیداری عادت میکند.
بنابراین سعی کنید برنامه ریزی درستی برای خواب داشته باشید تا همیشه دریک ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید، دراین صورت هرگز دچار بی خوابی نمی شوید ولی اگر دائما ساعت خواب و بیداری شما تغییر می کند دچار بی خوابی خواهید شد.

استفاده ازروش واکنش معکوس:
نخستین بار ویکتور فرانکل این روش رامعرفی کرد. دراین روش به جای این که سعی کنید تا خوابتان ببرد باید سعی کنید تا بیداربمانید و تلاش کنید تا خوابتان نبرد.این عامل به دلیل اثرات ناهشیار بر هشیار باعث خنثی شدن هوشیاری شده و فرد آرام آرام به خواب خواهد رفت.

@psychomod

هنگامی که دچاربی خوابی می شوید ازجای خود بلند شده وسر و صورت خود را با آب سرد و دوباره تاکید میکنم با آب سرد بشویید. این عمل باعث التیام اعصاب شده وبه دنبال آرامشی که ایجاد می کند خواب رابه ارمغان می آورد.همچنین باعث می شودتا افکار مزاحم متوقف شده یا از ذهن فرد بیرون بروند تا فرد بتواند بهتر به خواب برود.

 

قبل ازخواب به هیچ وجه چای یا قهوه استفاده نکنید چرا که کافئین موجود درآن ها باعث بالا رفتن فعالیت سیستم اعصاب خودمختار بدن شده و با افزایش ضربان قلب وبالا رفتن اضطراب مانع ازبه خواب رفتن شما می شود.

 

اگر سیگاری هستید به هیچ وجه قبل ازخوابیدن از سیگار استفاده نکنید چرا که موجب عدم آرامش شده و مانع ازخواب می شود.

 

داشتن رابطه جنسی رضایت بخش قبل از خواب یکی ازمهمترین عواملی است که به خواب آرام کمک می کند.چرا که عدم ارتباط جنسی مناسب باعث افزایش لیبیدو وسائق شده و به دنبال آن تشویش افکار،اضطراب ونا آرامی خواهد آمد که ازمهمترین موانع خواب هستند.

 

خوردن یک لیوان شیرقبل ازخواب به دلیل وجود ملاتونین باعث ایجاد خواب آلودگی در شما خواهد شد.

 

خوردن شام سبک و مناسب و رعایت خوردن غذاهای گرم وسرد وداشتن رژیم غذایی متعادل.

 

داشتن برنامه ورزشی روزانه دائمی وپیوسته حداقل به مدت نیم ساعت درروز که به داشتن خواب آرام درآخرشب کمک می کند.

 

مشخص کردن ساعت مشخصی در طول روز برای پرداختن به افکار مزاحم و آزار دهنده، چرا که اکثرا همین هجوم افکار است که قبل ازخواب مانع از آرامش ما می شود و اگر در طول روز ساعت خاصی را برای این افکار اختصاص دهیم مغز شرطی می شود که فقط درآن ساعت مشخص به این افکار بپردازد و درساعات دیگر از روز و به ویژه قبل ازخواب آرامش خواهیم داشت.

 

حتما قبل از خواب چند نفس عمیق بکشیم تا با رسیدن اکسیژن کافی و بیشتر به مغز آرامش را به مغز خود هدیه بدهیم.

 

 

 


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

۰۰/۰۲/۱۲
آنوشا نیکوبخت

اختلالات

خواب

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی