مرکز مشاوره و پاسخگویی

 

 

 

والدین هلیکوپتری چه کسانی هستند؟

 اصطلاح «والد هلیکوپتری» نوعی از تربیت فرزند را توصیف می کند که والدین بیش از حد گرفتار زندگی فرزندانشان هستند. خصوصا زمان تحصیل آنها. گرچه به نظر بد نمی رسد که والدین درگیر تحصیل فرزندان شان باشند، اما والدین هلیکوپتری اغلب این را به نهایت می رسانند. ممکن است زمانی که والدین بیش از حد درگیر و گرفتار فرزندان شان هستند اشکالات و عیبهایی بروز کنند.

اصطلاح «والد هلیکوپتری» برای نخستین بار در سال ۱۹۶۹ در کتابی با عنوان «بین والدین و نوجوانان» رایج شد. نوجوانی در این کتاب عنوان می کند که مادرش همانند یک هلیکوپتر مدام او را می پاید و مراقبش است. از آن زمان بسیاری از مدیران کالجها از این اصطلاح برای والدینی که فرزندان شان را بعد از اینکه وارد کالج شدند از راه دور همچنان می پایند و مراقبت زیادی دارند استفاده می کنند.
مدیران کالجها می گویند از جمله کارهایی که والدین هلیکوپتری انجام می دهند این است که
هر روز به فرزندان شان زنگ بزنند تا آنها را بیدار کنند تا در کلاس درس حاضر شوند. برخی داستان های باورنکردنی از والدین هلیکوپتری تعریف می کنند که به هر آب و آتش می زنند تا برای فرزندشان کار پیدا کنند. این والدین برای فرزندان شان رزومه (کاری یا تحصیلی) درست می کنند. با شرکت ها به خاطر فرزندشان تماس می گیرند و حتی سعی می کنند تا با شرکت ها درخصوص حقوق و پاداش فرزندشان گفتگو و مذاکره کنند.
والدین هلیکوپتری کودکان و نوجوانان کوچکتر احتمالا دقیقا می دانند هرلحظه بچه شان کجاست، البته این برای توجه به ایمنی و امنیت فرزندان ضروری است. آنها احتمالا کاملا آگاهند که فرزندان شان با چه کسانی دوست هستند و عملکرد فرزندشان در مدرسه چگونه است.

 

مشکلات و معضلات احتمالی فرزندان والدین هلیکوپتری: 

فرزندانی با عدم مهارتهای حل مسئله
بچه ها در هر سن و سالی به مهارتهای حل مسئله نیاز دارند. خواه فرزند ۵ ساله ای داشته باشید که نیاز دارد تا بداند چگونه کلمات و معنای ورای آنها را درک کند یا فرزند ۲۵ ساله ای که نمی تواند برای خودش شغلی پیدا کند. بچه ها باید بدانند که چگونه خودشان مشکلاتشان را حل و فصل کنند و از پس آنها بربیایند. زمانی که والدین همه مشکلات فرزندان شان را رفع و حل و فصل می کنند، فرزندان این مهارت ارزشمند حل مسئله را نخواهندآموخت.

@psychomod

پرورش وابستگی به جای استقلال
والدین هلیکوپتری آنقدر کارهای فرزندان شان را انجام می دهند که این کار فرزندان شان را شدیدا به آنها وابسته می کند. والدین باید به فرزندان شان کمک کنند تا بیاموزند چگونه بدون آنها زندگی کنند.

 

بچه نمی آموزد تا از خودش دفاع کند
اگر بچه هر زمان که نمره کمی گرفت از مادرش بخواهد که با معلم یا استادش تماس بگیرد، او ممکن نیست بیاموزد که از خودش دفاع کند.
بچه ها باید بتوانند سوال بپرسند، و اگر به چیزی نیاز داشتند با صدایی واضح و روشن حرفشان را بگویند یا تقاضای شان را مطرح کنند. در محل کار، اینگونه بچه ها پدر یا مادرشان نیستند که هر وقت به مشکلی برخوردند، یا اگر رئیس بدی داشتند یا حتی سیاست چالشی در محل کارشان حاکم بود از آنها دفاع و حمایت کنند. 

 

 سپر بلای فرزند در مقابل عواقب و پیامدهای معمول و طبیعی شدن
باید به فرزندان مان اجازه دهیم تا با برخی از پیامدهای طبیعی و معمول در زندگی مواجه شوند. بنابراین در موقعیتها و شرایطی که والدین مداخله نمی کنند، بچه ها با پیامدهای طبیعی و معمول مواجه نمی شوند.

 

تداخل در رابطه والد- فرزندی 
عملکرد والدین هلیکوپتری ممکن است در روابط والد - فرزندی نیز تداخل ایجاد کند. اینکه مرتبا کوچکترین حرکت فرزندخود را کنترل کنید، احتمالا باعث می شود فرزندتان تمایل چندانی به حرف زدن با شما نداشته باشد. درعوض، ممکن است فرزندتان را از شما دورتر و دورتر کند. یک رابطه سالم باید به نحوی باشد که فرزندان را تشویق کند تا درخصوص نیازها، مسائل و مشکلاتشان با والدین شان صحبت کنند درحالی که یک والد هلیکوپتری ممکن است فرزندش را وادارد تا بیشتر سکوت کند و اسرار بیشتری را برای خود نگه دارد تا بتواند اینگونه حریم خصوصی خودش را حفظ کند.

 

 

 


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

۰۰/۱۰/۱۷
آنوشا نیکوبخت

تربیتی

روانشناسی

والدین

نظرات  (۱)

عالی بود وبلاگتون

واقعا سازنده بود

پاسخ:
سلام
تشکر از حضور شما، امیدواریم سودمند باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی