مرکز مشاوره و پاسخگویی

۰۱ اسفند ۰۰ ، ۰۵:۵۳

اهمال کاری چیست؟

 

 

اهمال کاری چیست؟
اهمال کاری در ساده ترین شکل ممکن، یعنی تعلل ورزیدن در انجام کارها و به تاخیر انداختن آن ها.
اهمال کاری تنها در زمینه کسب و کار نخواهد بود، بلکه هر کدام از ما ممکن است انجام کار های عادی و روزانه خود را به تاخیر بیندازیم.
انسان های اهمال کار زندگی زیبایی نخواهند داشت، زیرا آن ها سرانجام و سرنوشت زیبایی را تجربه نخواهند کرد.


۹ دلیل اصلی اهمال کاری چیست؟

هر چقدر قدرت آنالیز و قدرت تجزیه و تحلیل ما در زندگی و کسب و کار بالا تر رود، درصد موفقیت ما بیشتر است، در نتیجه هر چقدر راحت تر بتوانیم آدم های پیرامون خود را آنالیز کنیم، انسان های موفق تری خواهیم بود. در ادامه به بررسی چندین دلیل اصلی اهمال کاری می پردازیم.


۱. سطح انرژی پایین

یکی از مهم ترین دلایلی که انسان ها اهمال کار می شوند، سطح انرژی پایین آن ها است. انرژی انسان ها ممکن است گاهی در طول روز کاهش یابد، پس افراد زمانی که نمی دانند چرا انرژی آن ها کاهش می یابد و نمی دانند چگونه باید آن را افزایش دهند، وارد دسته انسان های اهمال کار می شوند.

گاهی اوقات فکر کردن به یک شخص به زندگی ما استرس وارد می کند، با وجود این که آن شخص وجود فیزیکی ندارد و فقط یاد او با ما همراه است، اما با این وجود به طور ناخودآگاه سطح انرژی ما کاهش پیدا می کند.

 

۲. کمبود مهارت ها

زمانی که می خواهیم یک کسب و کاری را شروع کنیم، اگر مهارت های لازم برای آن شغل را نداشته باشیم، سطح انرژی ما کاهش می یابد و نسبت به رغیبان خود عقب خواهیم ماند، در این صورت تنها یک فرد اهمال کار خواهیم بود که برای رهایی از این وضعیت وارد کار های متنوعی می شویم، اما به نتیجه نخواهیم رسید.
دنیای امروز دنیای مهارت ها است، انسان هایی که مهارت یشتری دارند در نهایت دستاورد های بیشتری خواهند داشت.


۳.عدم تمرکز

همان طور که در مقالات قبل بیان کردیم، تمرکز ناموس کسب و کار و ناموس ما است، پس نباید اجازه دهیم کسی این ناموس را از ما بگیرد. هر چیزی که بتواند تمرکز را از ما بگیرد، همیشه برنده بازی خواهد بود. انسان بدون تمرکز، سلطان اهمال کاری است. یکی از دلایل ناکامی افراد، عدم وجود تمرکز است.


۴. کمال گرایی

کمال گرایی، ما را در نهایت به سمت اهمال کاری هدایت می کند. کمال گرایی در واقع مخصوص افرادی است که کار را زمانی شروع می کنند که تمامی شرایط در حالت عالی وجود داشته باشد، اما این روش درست نخواهد بود.
قرار نیست عالی شویم تا شروع کنیم، بلکه باید شروع کنیم تا عالی شویم، زیرا هیچ اسطوره ای در این دنیا از ابتدا اسطوره نبوده، بلکه با گذشت زمان به این جایگاه رسیده است.


۵. لذت جویی و راحت طلبی

لذت جویی آدم را به شدت اهمال کار خواهد کرد.
آقای جیم ران می گوید: یک شادی وجود دارد و یک لذت جویی، شادی چیزی است که وارد زندگی ما می شود و در زندگی ما ماندگار است، اما لذت آنی در زندگی وارد می شود و در لحظه برای همیشه از بین می رود.
غالب انسان ها در دنیا گرایش بر روی لذت جویی دارد، زیرا انسان ها به دنبال چیز های آنی و لحظه ای هستند تا در زمان حال به خوشی برسند.
راحت طلبی روزانه مساوی است با نابودی ما در زندگی.

راحت طلبی نشانه اهمال کاری


۶. ترس از شکست
از دلایل دیگر اهمال کاری ترس از شکست است. درست است که می گویند شکست لازمه رسیدن به موفقیت است، اما باید ترس از شکست در زندگی کنترل شود.

 

۷. تحت فشار قرار گرفتن

تحت فشار قرار گرفتن دو حالت دارد. در حالت اول ما خودمان، خود را تحت فشار قرار می دهیم و در حالت دوم از جانب افراد پیرامون و زندگی تحت فشار قرار می گیریم، اما حالتی که ما را بیشتر به سمت نابودی می کشاند حالت اول است.
آقای جان دی مارتینی می گوید: تو بهترین دوست و بد ترین دشمن خودت هستی.
آدمی که در شرایط مختلف خود را تحت فشار قرار می دهد، آدمی اهمال کار خواهد شد.


۸. ضعف در تصمیم گیری

ضعف در تصمیم گیری در نهایت ما را تبدیل به یک آدم اهمال کار می کند، زمانی که یک تصمیم برای ما با اهمیت است و پس از مشورت با دیگران به این نتیجه برسیم که باید انجام شود، دیگر نباید در انجام آن وقت تلف کنیم. اگر در انجام تصمیمات زندگی خود زمان را بیهوده تلف کنیم، دیگر آن تصمیم را عملی نخواهیم ساخت.

 

۹. برنامه ریزی غلط

عده زیادی از افراد شروع می کنند به برنامه نویسی، اما آن چه که نوشته اند غلط است. برنامه ریزی غلط انسان را به نابودی مطلق خواهد برد، زیرا نرسیدن به هدفی که برای آن برنامه ریزی صورت گرفته است، ما را به سمت اهمال کاری می کشاند.

@psychomod

عواقب اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری دارای عواقبی می باشد که انسان ها را دچار مشکلات جدی می کند. در ادامه به بررسی چندین نمونه از عواقب اهمال کاری می پردازیم.


از دست دادن زمان ارزشمند

عده ای از افراد چندین شغل خوب دارند و به تمامی آن ها به صورت جدی رسیدگی می کنند و در کنار تمامی این مشغله ها، برنامه ی تفریح و مسافرت هم دارند، این افراد هیچ وقت بابت نداشتن زمان گله و شکایتی ندارند، اما انسان هایی که به صورت خواسته یا ناخواسته به سمت اهمال کاری گرایش پیدا کرده اند، مهم ترین چیزی که از دست می دهند زمان ارزشمند آن ها است، زیرا آن ها همیشه از برنامه ریزی های خود عقب خواهند ماند.

 

از دست دادن فرصت

انسان ها باید در زندگی همانند یک شکارچی باشند، یعنی باید در زندگی فرصت ها را ببینند و از این فرصت ها استفاده کنند، اما انسان های اهمال کار تمامی این فرصت ها را از دست خواهند داد، زیرا کار امروز را به فردا واگذار می کنند.


نرسیدن به هدف

انسان های زیادی هستند که در زندگی هدف دارند یا هدف داشتند، اما به نتیجه نرسیده اند. از مهم ترین دلایل نرسیدن به اهداف وجود اهمال کاری است.


نابودی شغل

انسان هایی که اهمال کار هستند، به مرور زمان شغل خود را به نابودی می کشانند، زیرا آن ها نمی توانند در شغل خود اتفاقات خوبی را رقم بزنند و در نهایت دستاورد های خوبی دریافت نخواهند کرد، آن ها در زندگی فقط به تغییر شغل می پردازند بدون آن که در یکی از آن ها به موفقیت برسند.
آدم ها ما را با شروع کار ها قضاوت نمی کنند، بلکه ما را در پایان کار قضاوت می کنند.

 

بحران سازی

انسان های اهمال کار خودشان سازنده بحران ها هستند، آن ها خودشان بحران های زندگی را به وجود می آورند و مسیر زندگی را به سمت نابودی می کشانند.


راه های مبارزه با اهمال کاری

برای مبارزه با اهمال کاری باید از یک سریع قواعد پیروی شود که در ادامه به توضیح هر کدام به صورت مرحله ای  می پردازیم.

راه های مبارزه با اهمال کاری


الویت بندی کنیم

برای مبارزه با اهمال کاری در قدم اول باید به الویت بندی بپردازیم. هر انسانی باید به این درک و شعور برسد که در ابتدا زندگی خود را الویت بندی کند، انسان هایی که اهل الویت بندی هستند به شدت به سمت موفقیت گرایش پیدا خواهند کرد.
ما باید بدانیم چه چیز هایی در زندگی ما در الویت قرار دارند، تا بتوانیم آن ها را در زمان مناسب انجام دهیم و از عواقبی که برای ما دارند جلوگیری کنیم.


واقع بینانه زمان بندی کنیم

برای انجام هر کاری مدیریت زمان داشته باشیم و با در نظر گرفتن تمامی شرایط های اتفاقی و  احتمالی، برای انجام آن کار مدت زمان تعیین کنیم. زمان بندی روشی موثر برای مبارزه با اهمال کاری است، زیرا هر کاری به موقع و در مدت زمان مشخص انجام می شود.


عوامل حواس پرتی را دور کنیم

همه ما در مسیر زندگی خود چیز هایی داریم که حواس ما را پرت می کند و ذهن ما را درگیر می کند. حواس پرتی و درگیری ذهنی باعث اهمال کاری می شود و ما را از مسیر درست باز می دارد.


اهداف کوتاه مدت تعیین کنیم

تعیین زمان های کوتاه برای تمامی کار ها در طول روز، اهداف ما را در کوتاه مدت میسر می سازد. به عنوان مثال، تایمی کوتاه مانند ده دقیقه در روز را به کتاب خواندن اختصاص دهیم.


عادت های خوب را پرورش دهیم.

عادت های ما ۹۰% از اعمال و رفتار های ما را در طول روز می سازند، پس بهتر است تا می توانیم عادت های منفی را از خود دور کنیم و عادت های مثبت را جایگزین کنیم.


زمانی که قادر نیستیم عادت های بد زندگی را حذف کنیم، بهتر است تا می توانیم عادت های مثبت را در خود رواج دهیم به گونه ای که با پرورش عادت های مثبت دیگر جایی برای عادت های منفی نباشد.

 

اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

یکی از بحران های بزرگ افرادی که به تغییرات و موفقیت های عالی در زندگی دست پیدا نمی کنند، کمبود اعتماد به نفس است.
نبود اعتماد به نفس در زندگی باعث می شود از خیلی از اهداف خود در زندگی فاصله بگیریم.


 


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

۰۰/۱۲/۰۱
آنوشا نیکوبخت

آگاهی

روانشناسی

موفقیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی