مرکز مشاوره و پاسخگویی

۳۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۸:۵۱

علم عادت

 

 

علم عادت : عادات چگونه شکل می گیرند و از کجا می آیند


هر عادتی که ایجاد می کنیم به این دلیل است که مغز ما طوری طراحی شده است که چیزهایی را انتخاب کند که به ما پاداش می دهد و ما را مجازات می کند.

هنگامی که سال جدید فرا می رسد، 44 درصد از مردم ایالات متحده معمولاً تصمیماتی را اتخاذ می کنند.

خواه برای بهبود تناسب اندام یا سلامت روان، برای بهتر غذا خوردن یا صرف زمان کمتر در TikTok، به طور کلی، ما از شروع جدیدی که ژانویه به ارمغان می‌آورد الهام گرفته‌ایم و آماده هستیم تا نسخه‌های بهتر، باهوش‌تر، متناسب‌تر و سریع‌تر از خودمان باشیم. و تقریباً نیمی از منبع معتبر ما شکست می خورند. چرا؟ به گفته متخصصان، زیرا بسیاری از ما «نروپلاستیسیته خود هدایت‌شده» را تمرین نمی‌کنیم.

نوروپلاستیسیته خود راهبری زمانی است که شما عمداً مغز خود را برای ایجاد عادات مثبت دوباره سیم کشی می کنید. مردم این کار را عمدتاً از طریق بازتاب فعال انجام می دهند.

بله، این اصطلاح یک لقمه است. اما همچنین روشی قدرتمند و مبتنی بر علم برای شکستن عادات نامطلوب و ایجاد عادات جدید و سالم است.
این مفهوم ابتدا توسط محقق دکتر جفری شوارتز تعریف شد و سپس توسط دکتر ریک هانسون، روانشناس و کارشناس ارشد مرکز علمی دانشگاه برکلی و نویسنده “Hardwiring Happiness” رایج شد.

نوروپلاستیسیته خودراهبر با نوروپلاستیسیتی وابسته به تجربه متفاوت است، فرآیندی غیرفعال که در آن عادت ها را با انجام ناخودآگاه بارها و بارها، چه خوب و چه بد، تقویت می کنیم.

شما می توانید از این روش برای آموزش مغز خود برای حفظ عادت ها برای مدت طولانی استفاده کنید. خیلی خوب به نظر می رسد که درست باشد؟ برای یادگیری نحوه انجام آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.


آغاز گر نوروپلاستیسیتی

 

Neuroplasticity : توانایی مغز برای تغییر در طول زندگی شما

 

نوروپلاستیسیته وابسته به تجربه : فرآیند غیرفعال تقویت عادات با انجام ناخودآگاه و مکرر آنها، خواه خوب یا بد باشند.

 

نوروپلاستیسیته خود راهبر: فرآیند فعال بازتاب آگاهانه در مورد اینکه عادات چه احساسی در ما ایجاد می کنند.


عادات چگونه شکل می گیرند

عادات، روال‌ها یا تشریفاتی هستند که ناخودآگاه هستند یا تقریباً به صورت خودکار یا ماهیت دوم در آمده‌اند.

عادت تمرینی است که شما آنقدر مرتب تکرار می کنید که تغییر آن سخت است. این ممکن است جویدن ناخن‌هایتان هنگام نگرانی، برداشتن یک بطری شراب هر زمان که از مغازه مشروب فروشی رد می‌شوید، یا باز کردن یک کیسه چیپس هنگام تماشای تلویزیون در پایان روز باشد.

یک عادت حتی ممکن است ناخودآگاه باشد، مانند تکان دادن پا در حین پرواز، یا لیسیدن لب‌هایتان زمانی که مجبور به سخنرانی در جمع هستید.


اما عادت ها از کجا می آیند؟

سیستم عصبی حسی شما همیشه در حال نظارت بر اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید تا دوپامین، ماده شیمیایی پاداش مغز، به شما وارد شود. ما به دنبال لذت هستیم.

 

دکتر صنم حافظ، روانشناس بالینی و روانشناس عصبی مستقر در شهر نیویورک، توضیح می دهد: “هر عادتی که ایجاد می کنیم به این دلیل است که مغز ما طوری طراحی شده است که چیزهایی را انتخاب کند که به ما پاداش می دهد و ما را مجازات می کند.”

هنگامی که مغز شما یک الگو را تشخیص می دهد، مانند ارتباط بین عمل و رضایت، آن اطلاعات را به طور منظم در ناحیه ای از مغز به نام عقده های پایه ذخیره می کند. اینجا همچنین جایی است که ما احساسات و خاطرات را پرورش می دهیم، اما جایی نیست که تصمیمات آگاهانه گرفته می شود – این قشر جلوی مغز است.

 

این ممکن است چیزی باشد که ترک عادت ها را بسیار سخت می کند. آن‌ها از ناحیه‌ای از مغز می‌آیند که خارج از کنترل آگاهانه شماست، بنابراین شما به سختی می‌دانید که آنها را انجام می‌دهید.

 

در روزهای اولیه بشر، این مفید بود: مرکز پاداش مغز ما ابزاری برای بقا بود که به ما کمک می‌کرد تا به دنبال چیزهایی باشیم که برای زنده ماندن نیاز داریم، مانند راحتی و کالری، و از ناراحتی جلوگیری کنیم.

 

با این حال، در دنیای مدرن، جستجوی مداوم برای تجربه‌های احساس خوب می‌تواند ما را به سمت‌هایی سوق دهد که مفید نیستند.

 

فقط به این دلیل که چیزی در لحظه احساس خوبی دارد، به این معنی نیست که برای شادی طولانی مدت، سلامت، طول عمر، روابط اجتماعی یا سلامت روانی ما خوب است. و فقط به این دلیل که چیزی ناراحت کننده است، به این معنی نیست که خطرناک است.

@psychomod

درست مانند اجداد ما، مغز ما دوپامین بالا را دنبال می کند. بنابراین وقتی رفتاری پیش می‌آید که منجر به پاداش می‌شود، مغز ارتباطی بین آن رفتار و لذت ایجاد می‌کند که تغییر دادن آن سخت است.

این پیوند نشانه، عمل، و پاداش نحوه تولد یک عادت است.


عادات با اعداد
   31 درصد از آمریکایی ها در سال 2021 تصمیم گرفتند.
    تنها 35 درصد به تصمیمات 2020 خود ادامه دادند.
    تنها 19 درصد از مردم یک هدف را بیش از 2 سال نگه می دارند.
    ممکن است بین 18 تا 254 روز طول بکشد تا فرد عادت جدیدی را ایجاد کند.

 

حلقه عادت

عادت ها اعمالی هستند که توسط نشانه هایی مانند یک زمان از روز، یک فعالیت یا یک مکان ایجاد می شوند. آنها در یک پاداش احساس خوب به اوج می رسند که از طریق تکرار، ارتباط بین نشانه و پاداش را در مغز محکم می کند.

روانشناسان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در سال 1999 به کشف مهمی در مورد یک حلقه بازخورد نشانه روتین-پاداش دست یافتند که روزنامه نگار چارلز داهیگ بعداً در کتاب خود «قدرت عادت» در سال 2012 «حلقه عادت» را ابداع کرد.


در اینجا نحوه عملکرد حلقه عادت آمده است:

نشانه. شما یک محرک را تجربه می کنید. این می تواند قرار گرفتن در یک مکان خاص، استشمام یک بوی خاص، دیدن یک فرد خاص، یا احساس یک حالت عاطفی خاص، در میان بسیاری از احتمالات دیگر باشد.

میل شدید به. این محرک باعث می شود که شما به دنبال یک نتیجه خاص باشید که برای شما مفید است. به شما انگیزه می دهد که عمل کنید.

 

واکنش. شما درگیر رفتارها، افکار یا اقداماتی هستید که برای رسیدن به آن نتیجه انجام می دهید.

 

جایزه. نتیجه اتفاق می‌افتد و در نتیجه احساس پاداش می‌کنید که ولع شما را ارضا می‌کند. لذت یا آرامشی که تجربه می‌کنید، نشانه را تقویت می‌کند، و باعث می‌شود که دفعه بعد نشانه‌ها را بهتر برانگیزند. به همین دلیل است که یک حلقه بی پایان است.


در اینجا مثالی از اینکه چگونه حلقه عادت می تواند منجر به عادت های نامطلوب شود آورده شده است:

ممکن است با یک پروژه خلاقانه به مانع برخورد کنید و هوس کنید از کار سخت ذهنی فاصله بگیرید. بیرون می روید تا سیگار بکشید، هم خودتان را از یک موقعیت ناراحت کننده رها می کنید و هم به خودتان نیکوتین می دهید. با گذشت زمان، احساس گیر افتادن در محل کار شما را تحریک می کند تا به سیگار برسید.

حلقه عادت اغلب ناخودآگاه اتفاق می افتد و می تواند رفتار نه چندان خوب برای ما را تداوم بخشد. اما ما همچنین می توانیم از این اصول نشانه و پاداش برای پرورش عمدی عادات با نتایجی که می خواهیم استفاده کنیم.


در اینجا مثالی از اینکه چگونه حلقه عادت می تواند به نتایج مفیدی منجر شود آورده شده است:

شما با یک پروژه خلاقانه به مانع برخورد می کنید و هوس می کنید از کار سخت ذهنی فاصله بگیرید. برای پیاده روی بیرون می روید، خود را از یک موقعیت ناراحت کننده خلاص می کنید و کمی ورزش می کنید. با گذشت زمان، احساس گیر افتادن در محل کار شما را وادار به پیاده روی می کند.

یکی از گزینه‌ها این است که «عادات خوب» (مانند ورزش بیشتر) را با یک پاداش فوری‌تر وصل کنید، به عنوان مثال، گوش دادن به قسمت جدید پادکست مورد علاقه‌تان فقط زمانی که پیاده‌روی می‌کنید.

 

گزینه دیگر استفاده از جادوی ذهن آگاهی است.


قدرت “چرا”

هسته اصلی عادت های سیم کشی مجدد، بازتاب است.

این یک ستون از درمان شناختی رفتاری است که اساساً به این صورت عمل می کند: چیزهای جدید را امتحان کنید و به احساسی که در شما ایجاد می کنند توجه کنید. آن بخش دوم کاملاً کلیدی است. حافظ می گوید: «این بهترین هک برای تغییر رفتارهای از پیش تعیین شده است.

تمرین آن در خانه ساده است. به این فکر کنید که چگونه رفتارهای ناسالم باعث ایجاد احساس بد در شما می شود و چگونه رفتارهای سالم باعث ایجاد احساس خوب در شما می شود. سپس آن را یادداشت کنید. با یک نفر در مورد آنها صحبت کنید. سپس آنچه را که یک ماه بعد نوشته اید دوباره بخوانید.

کاترین روسکو بار می‌گوید: «وقتی داده‌هایی را می‌بینید که آنچه را که گفته‌اید انجام داده‌اید، به خودتان باور پیدا می‌کنید. او یک مربی تندرستی مستقر در ونکوور با سابقه ای در روانشناسی عصبی است که با موفقیت از نوروپلاستیسیته برای اتخاذ عادات تناسب اندام و تغذیه مثبت استفاده کرده است.

 

او می‌گوید: 
«می‌توانید از ذهن برای تغییر مغز فیزیکی خود استفاده کنید و این باور را تقویت کنید.


مهمتر از همه، برای اقداماتی که مزایای بلندمدت بیشتری دارند، مهم است که برای جشن گرفتن مزایای کوتاه مدت وقت بگذارید.

بله، با گذشت زمان، خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی احتمالاً انرژی و تمرکز شما را افزایش می دهد و شاید هیکل قوی تری ایجاد می کند، اما اگر نتایج فوری را هم نبیند، مغز نیز برای چسبیدن به چیزی مشکل دارد.

به همین دلیل است که بلافاصله پس از یک فعالیت، یادداشت روزانه برای آمیختن احساسات با عمل مهم است. “من افتخار می کنم که این انتخاب را انجام دادم” یا “من بعد از ناهار پرانرژی تر بودم” احساسات مثبتی هستند که ممکن است بعد از چیدن سالاد کلم پیچ در کنار چیزبرگر داشته باشید.
این حیاتی است که لحظاتی را برای تأیید آن‌ها صرف کنید تا مغزتان یاد بگیرد که دفعه بعد که ناهار می‌آید میل به این ارتباط داشته باشد.

بار پیشنهاد می کند که به طور منظم به عقب برگردید و چند هفته و ماه گذشته از دفترچه یا یادداشت های خود را بخوانید تا واقعاً داده ها را در عمل ببینید.

بار می‌گوید: «وقتی داده‌ها را می‌بینید، می‌دانید که کار می‌کنند، و مغز شما را از طریق کلمات و نوشته‌های خودتان متقاعد می‌کند که بله، در واقع، این واقعاً قدرتمند است.


چگونه یک عادت جدید را شروع کنیم (یا عادت قدیمی را ترک کنیم)

البته، ژورنال نویسی یک درمان جادویی برای ترک یک عادت غیر مفید یا ایجاد انگیزه در خود برای اتخاذ یک روال جدید نیست.

در اینجا تکنیک‌های علمی بیشتری وجود دارد که می‌تواند به موفقیت بیشتر عادت هک شما کمک کند.

به گفته منبع مورد اعتماد، جملات تاکیدی مثبت ممکن است شهرت وو وو داشته باشند، اما گفتن اهداف خود با صدای بلند برای خودتان در واقع باعث می شود که شما آنها را انجام دهید و ممکن است به افزایش احساس ارزشمندی شما نیز کمک کند.

 

دکتر تام کانن یک پرستار روانپزشکی است. او می‌گوید که وقتی افراد در حین گفتن جملات تاکیدی مثبت، اسکن مغزی انجام می‌دهند، مغز “مانند درخت کریسمس روشن می‌شود.”

 

او می‌گوید: «مغز شما واقعاً می‌خواهد هر چیزی را که می‌گویید باور کند.

 

یک عادت جدید را با یک عادت قدیمی عوض کنید

به جای استفاده از بوقلمون سرد، شروع به جایگزینی یا تنظیم بخش های کوچک عمل عادت شده بسیار موثرتر است.


اصطلاح بوقلمون سرد چیست ؟

“بوقلمون سرد” به قطع ناگهانی وابستگی به مواد و تجربه ناخوشایند ناشی از آن اشاره دارد، در مقابل کاهش تدریجی فرآیند از طریق کاهش در طول زمان یا با استفاده از داروهای جایگزین.

به عنوان مثال، اگر همیشه ساعت 6 بعد از ظهر با لیوان اسکاچ خود می نشینید، زمان و ظروف شیشه ای را حفظ کنید، اما مشروب را با نوشابه جایگزین کنید.

Kannon می‌گوید: «این کار جدا کردن الکل از عادت را بسیار آسان‌تر می‌کند و سپس می‌توانید روی جایگزین کردن این عمل عادت‌شده با چیزی متفاوت کار کنید.


هدف کوچک (برای شروع!)

البته در مورد اهداف بزرگ و جسورانه هیچ اشکالی وجود ندارد. اما باید دستاوردهای کوچکتر و کوچکتری در این راه وجود داشته باشد. حتی رسیدن به یک هدف کوچک، می تواند به اندازه کافی دوپامین را برای تقویت رفتار و ارتقای شما به مرحله بعدی ارائه دهد.

کانن می گوید: «شما مجبور نیستید برای مدت معینی متعهد شوید که انجام بدهید «فقط شروع اولیه مهم است. می توانید بعداً شروع به ساختن آن کنید.»

هنگامی که عادت به اندازه لقمه دهان خود بردارید – مثلاً متعهد شدن به مدیتیشن، با هدف 1 دقیقه در روز شروع کنید – به راحتی می توانید آن را در صورت نیاز گسترش دهید .


به یک روال موجود اضافه کنید

همانطور که جیمز کلیر در کتاب «عادات اتمی» خود رایج کرده است، یک ایده کوچک عادت را یک قدم جلوتر می برد.

عادتی را که قبلاً انجام داده‌اید، در نظر بگیرید و یک چیز مثبت کوچک را به روال خود اضافه کنید .

اگر هر روز ساعت 11 صبح  میان وعده می خورید، چرا در همان زمان در اطراف بلوک قدم نزنید؟


ذهنیت همه یا هیچ را کنار بگذارید

به یاد داشته باشید: هر چیزی بهتر از هیچ است.

آیا ورزش کردن در باشگاه به مدت یک ساعت در روز، 5 روز در هفته ایده آل است؟ شاید. اما تنها تعریف شما از موفقیت باعث می شود که فعال شدن بسیار ترسناک تر شود.

بار می گوید: «همه می توانند 15 دقیقه در روز خود را پیدا کنند. “این 1 درصد از روز شماست.”

و هنگامی که عادت به حرکت به مدت 15 دقیقه در روز را در خود ایجاد کردید، خیلی راحت تر می توانید کمی بیشتر تحرک کنید.


برنامه ای ایجاد کنید که با نقاط قوت شما مطابقت داشته باشد

حافظ پیشنهاد می کند: «با طبیعت کار کنید».

اگر فردی بصری یا فضایی هستید، عادات جدیدی را در قالبی بسازید که بهترین کار را برای شما دارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مراقبه کنید و برنامه‌های صوتی برای شما کار نمی‌کنند، در عوض به دنبال برنامه‌ای با راهنمایی بصری باشید.

اگر هدف شما این است که هفته ای یک کتاب بخوانید، اما با در یک جا نشستن و تمرکز روی رمان خود مشکل دارید، کتاب صوتی را دانلود کنید و در حین قدم زدن در محله خود “بشنوید”.


زبانت را عوض کن

فراشناخت  در مورد نحوه تفکر ما از جمله نحوه استفاده از زبان است. اگر نحوه صحبت شما در مورد ورزش این است: «من از آن متنفرم، سخت است، دردناک است»، احتمالاً هوس آن تجربه را نخواهید داشت.

تعریف مجدد آن به عنوان چیزی مثبت که به شما احساس قدرتمندی و شادی می دهد (حتی اگر چالش برانگیز باشد!) به شما کمک می کند که حرکت کنید.
حتی اگر در ابتدا آن را باور نکنید، «تلقین کردن تا زمانی که آن را باور کنید» ممکن است نورون‌ها را به هم متصل کند تا در نهایت واکنش واقعی را که در ابتدا مجبور می‌کردید ایجاد کند. بر اساس یک بررسی در سال 2017، لبخند زدن حتی زمانی که به این معنا نیست حداقل تا حدی واقعاً می تواند شما را خوشحال کند.


موفقیت را تجسم کنید

همانطور که هر روانشناس ورزشی می تواند به شما بگوید، تجسم ابزاری باورنکردنی برای رسیدن به اهداف شماست. حتی اگر هدف شما این باشد که به جای پیروزی در ماراتن بوستون، 1 مایل بدون توقف بدوید، می تواند تاثیرگذار باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که چه به دویدن فکر کنید و چه در حال دویدن، نورون‌های مشابهی در مغز شما شلیک می‌کنند  و ایجاد این مسیرهای احساس خوب با تجسم می‌تواند به شما انگیزه برای بلند شدن و بستن کفش‌هایتان را بدهد.

@psychomod


نشانه های مناسب را در محیط خود تنظیم کنید

یک بررسی در سال 2018 از تحقیقات نشان داد که فشارهای محیطی می‌تواند قدرتمندتر از این باشد که صرفاً بخواهید به یک هدف برسید. به عبارت دیگر، محیط خود را تغییر دهید تا باعث تغییر عادات شما شود.

بنابراین اگر می‌خواهید عادت جدیدی مانند «قدردان تر  باشید» ایجاد کنید، به جای تلاش برای رسیدن به آن با اراده محض، یک نشانه ملموس برای پیوند آن ایجاد کنید.

به عنوان مثال، می توانید یک قلم و دفتر قدردانی را روی میز کنار تخت خود بگذارید. سپس، هر شب قبل از رفتن به رختخواب، آن را می بینید، آن را برمی دارید و آنچه را که برای آن سپاسگزار هستید، یادداشت می کنید.

این می تواند به شما در ایجاد تغییر در رژیم غذایی نیز کمک کند. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند آشپزخانه خود را به طور استراتژیک چیدمان کنید تا میان وعده های سالم به راحتی در پیشخوان یا در کمدها در دسترس باشند، در حالی که غذاهای کم ارزش در مکان های کمتر قابل مشاهده هستند.

با انجام این کار، شما به طور فعال محیط خود را تغییر می‌دهید، و اجتناب از نشانه‌هایی برای عادت‌هایی که می‌خواهید از بین ببرید (مانند دیدن شیشه کوکی) بسیار آسان‌تر می‌شود، و نشانه‌هایی را در محیط خود برای عادت‌هایی که می‌خواهید ایجاد کنید (مانندخوردن یک سیب به جای  یک کوکی) .


به خودت استراحت بده

چه بخواهید یک عادت مثبت جدید بسازید یا یک عادت قدیمی را که دوست ندارید کنار بگذارید، صبر بسیار مهم است.

بله، افرادی هستند که می توانند یک عادت منفی را به راحتی کنار بگذارند. اما واقعیت این است که آنها بسیار نادر هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گزارش می‌دهد که اکثر افرادی که سیگار می‌کشند سعی می‌کنند قبل از ترک این عادت، 8 تا 11 بار سیگار را ترک کنند.

وقتی سعی می کنید یک الگو را بشکنید با خودتان مهربان باشید. بازگشت به عادت به این معنی نیست که شکست خورده اید.

کانن پیشنهاد می‌کند: «به‌جای اینکه خود را یک شکست‌خورده تصور کنید، شکست‌ها را به‌صورت «در آن زمان موفق نشدم، اما هنوز هم می‌توانم دوباره تلاش کنم» را در قالب مجدد تعریف کنید.

سازگاری با تمرین به دست می آید و موفقیت نیز همینطور.


عادات

کاترین روسکو بار توصیه های خود را برای ایجاد عادات مثبت به اشتراک گذاشت.

از این چارچوب پنج قسمتی برای تعیین اهدافی استفاده کنید که واقعاً می توانید به آنها پایبند باشید:

کشف کردن. مطمئن شوید که می دانید چرا هدفتان برایتان اهمیت دارد.

تشخیص دادن. شناسایی نقاط اصطکاک یا موانع جاده و حذف آنها مهم است. مرزهایی را ایجاد کنید که به شما کمک می کند تا در مسیر خود قرار بگیرید.

تجویز کنید. برنامه بازی ایده آل خود را مشخص کنید و آن را با علایق و مهارت های خود شخصی سازی کنید. می خواهید بیشتر حرکت کنید اما از دویدن متنفر هستید؟ به جای آن برقصید یا شنا کنید.

تمرین. برای ایجاد عادات جدید در ذهنیت «همه یا هیچ» گیر نکنید. اگر هر روز یک ساعت به باشگاه نروید، شکست خورده نیستید. در عوض، قدم های کوچکی بردارید. با خود انعطاف پذیر و بخشنده باشید. بار می گوید: «من عاشق کلمه «تمرین» هستم. “این یک یادآوری است که هدف از کامل بودن نیست، بلکه انجام آن است.”

 

منابع :

 

■ Baladron J, et al. (2020). Habit learning in hierarchical cortex–basal ganglia loops.
    wiley.com/doi/abs/10.1111/ejn.14730
 ■   Bogacz R. (2020). Dopamine role in learning and action inference.
    org/articles/53262
 ■   Cannon T. (2021). Personal interview.
 ■   Carden L, et al. (2018). Habit formation and change.
    com/science/article/pii/S2352154617301602
 ■  Cascio CN, et al. (2016). Self-affirmation activates brain systems associated with self-related processing and reward and is reinforced by future orientation.
    nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4814782/
 ■   Chaiton M, et al. (2016). Estimating the number of quit attempts it takes to quit smoking successfully in a longitudinal cohort of smokers.
    nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4908897/
 ■ Changing habits. (n.d.).
    unc.edu/tips-and-tools/changing-habits/
 ■    Clear J. (2018). Atomic habits. New York, New York: Avery.
 ■  Coles NA, et al. (2017). A meta-analysis of the facial feedback literature: Effects of facial feedback on emotional experience are small and variable.
    com/svjru/
 ■   Costandi M. (2016). Neuroplasticity. Boston, Massachusetts: MIT Press.
 ■ Exercising and sticking to a healthy diet are the most common 2021 New Year’s resolutions. (2020).
    yougov.com/topics/lifestyle/articles-reports/2020/12/23/2021-new-years-resolutions-poll
 ■   Hafeez S. (2021). Personal interview.
 ■ Orsini CA, et al. (2018). Contributions of medial prefrontal cortex to decision making involving risk of punishment.
    com/science/article/abs/pii/S0028390818303794
 ■   Oscarsson M, et al. (2020). A large-scale experiment on New Year’s resolutions: Approach-oriented goals are more successful than avoidance-oriented goals.
    plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0234097
 ■ Reddan MC, et al. (2018). Attenuating neural threat expression with imagination.
    ncbi.nlm.nih.gov/30465766/
 ■  Rhodes MG. (2019). Metacognition.
    sagepub.com/doi/abs/10.1177/0098628319834381
 ■   Roscoe Barr C. (2021). Personal interview.

Schwartz JM, et al. (2003). The mind and the brain. New York, New York: Harper Perennial.

 


 


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۰۱/۰۲/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی